Da en Tesla Semi for nylig brændte, og dermed lukkede en motorvej i 16 timer, skulle der 189.000 liter vand til at slukke ilden.
Da der tilbage i august udbrød brand i en Tesla Semi, lukkede flammerne ikke bare en motorvej i Californien i 16 timer. Det kostede også 189.000 liter vand.
Derfor sad et hav af bilister også fast i en kø, der begyndte at hope sig op, da lastbilen kørte galt kl. 03 en mandag.
I første omgang var det da heller ikke klart, hvad der fik lastbilen til at brænde. Men nu foreligger der en rapport fra Det Nationale Transportsikkerhedsråd (NTSB).
Og her slår myndighederne fast, at chaufførens slingrekurs fik lastbilen af vejen, hvorefter den ramte to objekter. En stålpæl og et træ. Det var først, da lastbilen stod stille mellem flere øvrige træer, at den begyndte at brænde.
Det var her, det lokale brandvæsen måtte bruge mellem 14 og 15 timer – motorvejen var lukket i begge retninger i 16 timer – og hele 189.000 liter vand, før man følte sig overbevist om, at der ikke længere var fare på færde.
LÆS OGSÅ: Disse hverdagsbiler taber mest i værdi pr. kilometer
Varmefølsomme instrumenter indikerede, at flammerne og dermed branden nåede en maksimal temperatur på 540 grader celsius. Ifølge Carscoops er det mere end nok til at smelte aluminium og mere end fire gange temperaturkravet for fjerdegradsforbrændinger.
De voldsomme brande i elbiler er sjældne, men desværre ikke noget ukendt fænomen. Herhjemme brændte en ellers helt ny Audi Q4 e-tron en families hus helt ned til grunden sidste år.
Og for bare få dage siden lykkedes det en tysk elbil-ejer at skåne netop sit hus fra flammerne ved at skubbe bilen ud på vejen.
I Grækenland har myndighederne ligefrem taget den forholdsregel, at ingen elbiler må køre ombord på færge, medmindre de har mindre end 40 procents strøm tilbage på batteriet.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!