Regeringen har sikret sig et flertal, så man kan hæve de danske bilafgifter.
Både registeringsafgiften og den almindelige grønne afgift stiger for diesel-og benzinbiler, det er resultatet af en aftale som regeringen har indgået med Alternativet, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten, det skriver TV2.dk
Til gengæld stoppes de planlagte afgiftsstigninger på el-og hybridbiler. Der skal dog uanset drivmiddel betales mere i grøn afgift på biler frem mod 2030.
Aftalen vil ifølge TV 2 give mindst 775.000 flere grønne biler i 2030 – heraf 60.000 varebiler. Aftalen skal ifølge mediet sikre en reduktion i Co2-udslippet på 2,1 milliarder ton, når den er fuldt indfaset i 2030.
Fredag efter middag holder finansminister Nicolai Vammen pressemøde, hvor der forklares om aftalen.
– I aftalen har vi en fælles aftale om, at der i 2030 skal køre en million grønne biler rundt i Danmark. Med den aftale, vi har lavet i dag, har vi sikret konkrete tiltag og fiansering, der kan bane vejen for de første 775.000 biler, siger ministeren.
Udover indtægterne fra det øgede afgiftstryk på den danske bilpark betyder aftalen, at regeringen kan bruge 2,5 millarder kroner fra det såkaldte ‘grønne råderum’. Pengene skal investeres i netop aftalen om bilafgifterne, som altså nu er indgået.
Så dyrt bliver det
Fra 2025 bliver det dyrere at køre i en diesel- eller benzinbil.
Helt præcist skal der betales 175 kroner mere i halvårlig afgift for den type biler, fortæller skatteminister Morten Bødskov (S).
– Vi skal både presse på for at sikre en grøn omstilling af vores transportsektor.
– Men det er også vigtigt, at familier i hele landet kan få hverdagen til at hænge sammen. Det er ikke alle steder i landet, at kollektiv transport er et troværdig alternativ. Derfor skal det være muligt at have en bil i hele landet, siger Morten Bødskov.
Når det kommer til registreringsafgiften er der også stigninger på vej. Ifølge TV2.dk ser de gennemsnitlige stigninger således ud:
- Mikrobiler: Stiger 5100 kroner
- Små biler: Stiger 600 kroner
- Mellemklasse biler: 1500 kroner
- Store biler: 3100 kroner
- Premium: 5000 kroner
- Luksusbiler: 15.200 kroner
- Sportsvogne: 14.600 kroner
Arbejder på et forbud
Som det er nu, kan Danmark ikke forbyde salget af diesel-og benzinbiler, men med dagens aftale har partierne bag forpligtet sig til alligevel at se på muligheden for et forbud allerede i 2030.
Aftalen indebærer i stedet, at der på EU-niveau skal arbejdes for, at nogle lande kan gå forrest og indføre et forbud mod det senest i 2030. Det fremgår af faktaarket fra Finansministeriet.
Den nye aftale får dog allerede nu konsekvenser for dem der kører diesel-og benzinbiler. Her stiger de grønne afgifter nemlig.
Aftalen om de nye bilafgifter forventes at træde i kraft allerede fredag 18. december
Opdateres….