Elbiler med ledning er muligvis ikke det eneste rigtige for bilindustrien i fremtiden. Hos BMW tror man fortsat pรฅ brint.
BMW er klar til at sรฆtte brintbilen iX5 Hydrogen i produktion.
Og med en startpris pรฅ 79.000 euro i Tyskland er den faktisk billigere end bรฅde benzin-, diesel- og hybridudgaven. Det er bare ikke noget, almindelige BMW-kunder fรฅr glรฆde af.
For selvom bilen nu rent faktisk er klar til samlebรฅndet, betragter BMW fortsat bilen som en prototype.
Det skriver tyske Auto Motor und Sport.
LรS OGSร : Lille Mazda er nu Danmarks billigste elbil
Prisen er af samme grund teoretisk, og selvom brintbilen faktisk er hele 8.300 euro billigere end eksempelvis dieseludgaven med firehjulstrรฆk, X5 xDrive30d.
Allerede i februar i รฅr slog BMW fast, at man fortsat tror pรฅ brint som drivmiddel, og at udviklingen af brรฆndstoffet er vigtigt.
I et interview med Top Gear har BMWโs bestyrelsesmedlem Milan Nedeljkoviฤ tidligere lรธftet lidt af slรธret for, hvorfor tyskerne bliver ved med at tro pรฅ brint i personbiler.
โ Alternativer skal overvejes. Det er derfor, vi holder vores faciliteter fleksible i forhold til brint og andre teknologier.
โ Vi vil ikke investere i forbrรฆndingsteknologi, hvis der ikke kommer nye forbrรฆndingsmotorer. Men det er afgรธrende, at vi forbliver fleksible pรฅ produktionslinjen, uanset hvad der mรฅtte ske (inden for udviklingen, red.), siger BMWโs bestyrelsesmedlem Milan Nedeljkoviฤ til mediet.
BMW er ikke det eneste bilmรฆrke, der nรฆgter at afskrive brintbilen som en del af fremtiden pรฅ vejene rundt omkring i verden. Hos Toyota, der samarbejder med BMW om Z4/Supra-modellen, er man heller ikke klar til at lรฆgge sig fladt ned for elbilen.
Toyotas bestyrelsesformand siger, at det skal vรฆre op til bilisterne og ikke politikerne, hvad der kรธrer pรฅ vejene. Lรฆs mere om det her.
Lรฆs flere nyheder fra og om bilindustrien lige her!
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk