Elbiler med ledning er muligvis ikke det eneste rigtige for bilindustrien i fremtiden. Hos BMW tror man fortsat på brint.
BMW er klar til at sætte brintbilen iX5 Hydrogen i produktion.
Og med en startpris på 79.000 euro i Tyskland er den faktisk billigere end både benzin-, diesel- og hybridudgaven. Det er bare ikke noget, almindelige BMW-kunder får glæde af.
For selvom bilen nu rent faktisk er klar til samlebåndet, betragter BMW fortsat bilen som en prototype.
Det skriver tyske Auto Motor und Sport.
LÆS OGSÅ: Lille Mazda er nu Danmarks billigste elbil
Prisen er af samme grund teoretisk, og selvom brintbilen faktisk er hele 8.300 euro billigere end eksempelvis dieseludgaven med firehjulstræk, X5 xDrive30d.
Allerede i februar i år slog BMW fast, at man fortsat tror på brint som drivmiddel, og at udviklingen af brændstoffet er vigtigt.
I et interview med Top Gear har BMW’s bestyrelsesmedlem Milan Nedeljković tidligere løftet lidt af sløret for, hvorfor tyskerne bliver ved med at tro på brint i personbiler.
– Alternativer skal overvejes. Det er derfor, vi holder vores faciliteter fleksible i forhold til brint og andre teknologier.
– Vi vil ikke investere i forbrændingsteknologi, hvis der ikke kommer nye forbrændingsmotorer. Men det er afgørende, at vi forbliver fleksible på produktionslinjen, uanset hvad der måtte ske (inden for udviklingen, red.), siger BMW’s bestyrelsesmedlem Milan Nedeljković til mediet.
BMW er ikke det eneste bilmærke, der nægter at afskrive brintbilen som en del af fremtiden på vejene rundt omkring i verden. Hos Toyota, der samarbejder med BMW om Z4/Supra-modellen, er man heller ikke klar til at lægge sig fladt ned for elbilen.
Toyotas bestyrelsesformand siger, at det skal være op til bilisterne og ikke politikerne, hvad der kører på vejene. Læs mere om det her.
Læs flere nyheder fra og om bilindustrien lige her!