Hyundai satser igen pรฅ brintbilen Nexo. Den fรฅr 700 kilometres rรฆkkevidde og et nyt design inspireret af andre modeller. Og sรฅ mรฅ den kรธre med trailer.
Hyundai prรฆsenterer snart en ny generation af deres brintbil, Hyundai Nexo. Den nye model lover forbedringer pรฅ flere punkter. Sรฆrligt rรฆkkevidden fรฅr et lรธft i den kommende Nexo brintbil.
Bilen forventes at fรฅ en rรฆkkevidde pรฅ omkring 700 kilometer. Det placerer den side om side med de elbiler, der kรธrer lรฆngst pรฅ en opladning. Hyundai fremhรฆver dog en central forskel i forhold til batteridrevne elbiler.
En Hyundai Nexo kan tankes helt op pรฅ cirka fem minutter. Det krรฆver naturligvis, at der er en brinttankstation i nรฆrheden. Det er en vรฆsentlig hurtigere proces end opladning af et elbilbatteri.
En anden fordel ved brintteknologien er, at rรฆkkevidden pรฅvirkes mindre af koldt vejr. Det kan vรฆre en udfordring for batteridrevne elbiler om vinteren. Den nye Nexo ser ud til at levere mere stabil rรฆkkevidde รฅret rundt.
Udover den forlรฆngede rรฆkkevidde fรฅr bilen ogsรฅ flere krรฆfter. Det resulterer i en hurtigere acceleration sammenlignet med den nuvรฆrende model. Pladsforholdene i kabinen skulle ogsรฅ blive forbedret.
Forbedringer og nye funktioner i Nexo
Et interessant nyt tiltag er muligheden for at trรฆkke en trailer. Den nye Nexo fรฅr en tilladt trรฆkvรฆgt pรฅ 1.000 kilo. Hyundai pรฅpeger, at det er fรธrste gang for en serieproduceret brintbil.
Bilen vil ogsรฅ understรธtte V2L-teknologi (Vehicle-to-Load). Det betyder, at bilens brรฆndselscelle kan levere strรธm til eksterne enheder. Man kan altsรฅ bruge bilen som en slags mobil powerbank.
Designet pรฅ den nye Nexo bliver markant anderledes. Hyundai lader sig inspirere af det mere kantede designsprog. Det ses allerede pรฅ mรฆrkets nyere elbiler som IONIQ 5.
Brintbiler har generelt haft svรฆrt ved at slรฅ igennem i Europa. Kun fรฅ producenter, herunder Hyundai og Toyota, har investeret i teknologien. Salgstallene har vรฆret beskedne.
Den primรฆre รฅrsag er den begrรฆnsede infrastruktur. Antallet af brinttankstationer er stadig meget lavt i de fleste europรฆiske lande. Det gรธr det upraktisk for mange at eje en brintbil.
Brintbilens fremtid og udfordringer
Hyundai fortsรฆtter dog udviklingen og investeringen i brintteknologi. Den nye Nexo er et tydeligt signal om, at mรฆrket stadig tror pรฅ brint som en del af fremtidens mobilitet.
Den fรธrste generation af Hyundai Nexo kom pรฅ markedet i 2018. Bilens navn er i รธvrigt en reference til den bornholmske by Nexรธ.
I Danmark blev den fรธrste Nexo oprindeligt introduceret. Men da de fรฅ danske brinttankstationer lukkede, valgte den danske Hyundai-importรธr at fjerne bilen fra modelprogrammet.
Det er derfor usikkert, om den nye generation af Hyundai Nexo vil blive solgt i Danmark. Det afhรฆnger sandsynligvis af udviklingen i den danske infrastruktur for brint.
Selvom brintbilen stรฅr over for udfordringer, fortsรฆtter Hyundai udviklingen. Du kan lรฆse mere om Hyundais andre innovative biler, som den populรฆre elbil Hyundai IONIQ 5, her pรฅ Boosted.dk. Vi fรธlger ogsรฅ udviklingen inden for alternative drivmidler tรฆt.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ skriv til os: bj@boosted.dk