M5 E39 er en født klassiker, og priserne er på vej op. Læs mere om modellen, som BMW’s M-afdeling introducerede i 1998 og med det samme blev en af de sjoveste modeller nogensinde.
Fra det øjeblik, du drejer nøglen og hører startermotoren hvine, ved du bare, at den her bil er noget specielt, skriver Bil Magasinet.
En række lysdioder i omdrejningstælleren fortæller mig, at jeg skal passe på med at trykke for hårdt på speederen, før motoren er varm. Jeg holder mig pænt på dydens vej og starter med at nyde den afslappede side af dette køretøj.
Kabinen er fyldt med læder, og et klimaanlæg sørger i stilhed for at holde en fast temperatur. Motoren giver ikke megen lyd fra sig, men det burde den heller ikke, for der er ingen grund til at komme over 2.000 o/min i byen.
LÆS OGSÅ: Brugttest: Audi RS4 Avant B7 – V8-drønet fra Ingolstadt
BMW M5 i E39-generationen kom til verden i 1998, hvor den med det samme fik konkurrenterne fra Audi og Mercedes til at klappe i. Klassen for super-sedaner var nemlig i fuldt flor i 90’erne, men BMW’s M-afdeling lukkede munden på dem, da de så antallet af hestekræfter: 400 hk. Dette sendte med ét supersedanerne ind i en ny liga, og BMW M5 var i front.
Hjertet: Suge-V8’eren med de 400 hk
I modsætning til modellens forgængere, som alle var udstyret med omdrejningsvillige rækkeseksere, var kraftværket i den nye E39-model noget helt andet. Motoren er en videreudvikling af den 4,4-liters V8’er, der bl.a. lå i BMW 540i.
Dog blev der lavet dramatisk om på konstruktionen, og blandt andet er der et gasspjæld til hver cylinder samt variabel ventilstyring. Disse og en lang række andre detaljer forvandlede motoren fra en klassisk cruiser-V8’er til en ægte racermaskine.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre