Annonce:

Brugttest: Mercedes C43 – et AMG-brøl fra fortiden

Hvis du er ude efter lyden fra en lækker V8’er og skal indkøbe dit næste køretøj på et stramt budget, så er denne Mercedes C43 AMG med 306 hk helt perfekt. Prisen for denne fortids-supersedan er på kun 125.000 kr.

Annonce:

At kombinere morskab og praktiske egenskaber kan være en udfordring, hvis du er biltosset og ikke har et budget uden loft. Der findes dog nogle muligheder, hvis du graver spadestikket dybere og tænker lidt alternativt. Bilen på billederne foran dig er en af de muligheder.

Ja, den har en forfærdelig brændstoføkonomi. Ja, den ligner en afdanket taxa. Og ja, du kommer på fornavn med din mekaniker.

Men prøv så lige at høre det positive: Dette er en 306-hestes sedan med plads til fire personer, et lækkert lydspor fra en rumlende V8’er samt et prisskilt på 125.000 kr. Det er da svært ikke at blive fristet, skriver Bil Magasinet.

Artiklen fortsætter efter annoncen:
Mercedes’en er langt fra så svingglad som de to andre biler i testen. AMG’en er mere til kørsel ligeud.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Blev splittet i atomer og samlet igen
I 1993 præsenterede Mercedes sin helt nye indstigningsmodel, som erstatning for den ekstremt populære og langlivede 190E. Den nye model blev for omverdenen døbt C-klassen, mens den internt hos Mercedes blev kaldt for W202.


De ydre linjer var stramme, og hele bilen var yderst kompakt, hvilket også var meningen, da det jo var mærkets mindste model.

Til at starte med var der dog ikke de store overraskelser under motorhjelmen, men så trådte Mercedes’ nye tuningsafdeling ind. De begyndte med en køreklar C280, som de skilte ad, tunede kraftigt, samlede igen og smed et par C36 AMG-logoer på.

Grafik: Bil Magasinet

Modellen havde 280 hk, og skulle konkurrerer mod datidens BMW M3, som dog var foran på effekt. AMG var dog ikke til at stoppe, så de legede videre.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

C43 AMG kom til i slut-90’erne
I 1997 blev en ny topmodel præsenteret ved navn C43 AMG. Under hjelmen lå en 4,3-liters V8-motor, som ved hjælp af klassiske tuningstricks blev presset til 306 hk.

Responsiv Iframe

Første gang, jeg lægger vægten i min højrefod og mærker et klik i storetåen, som aktiverer gearkassens kickdown-funktion, får jeg et chok. Nålen i omdrejningstælleren spændes op, mens bagvognen sætter sig så hårdt ned, at det føles som om, jeg sidder i en stejlende dragster.

Der er ikke megen føling i styretøjet, men jeg formår alligevel at holde ekvipagen på ret kurs. En tung krumtap kæmper for at svinge sig i omdrejninger, og til lyden fra den brølende V8’er er vi pludselig oppe i alt for høj fart.

Den 5-trins automatgearkasse kan volde problemer, så tjek, at den skifter, som den skal.

Jeg stamper hårdt på bremsen, hvor jeg får en ny overraskelse. Det føles som om, skiverne er på størrelse med lågene fra marmeladekrukker.

Besøg vores annoncør:

Og det er ikke bilens eneste udfordring. Sving er ikke ligefrem C43’erens livret, og styretøjet og undervognen leverer på ingen måde en dynamisk oplevelse. Det, du skal bruge en C43 AMG til, er lyskrydsdueller og højhastighedsture på Autobahn. Det er uden tvivl her, bilen hører hjemme.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Fortids-diskretion
I 1997 blev en ny topmodel præsenteret ved navn C43 AMG. Under hjelmen lå en 4,3-liters V8-motor, som ved hjælp af klassiske tuningstricks blev presset til 306 hk.

Første gang, jeg lægger vægten i min højrefod og mærker et klik i storetåen, som aktiverer gearkassens kickdown-funktion, får jeg et chok. Nålen i omdrejningstælleren spændes op, mens bagvognen sætter sig så hårdt ned, at det føles som om, jeg sidder i en stejlende dragster.

Den 4,3-liters V8-motor yder 306 hk, så den er ikke pumpet til bristepunktet. Den må godt drikke en smule olie.

Der er ikke megen føling i styretøjet, men jeg formår alligevel at holde ekvipagen på ret kurs. En tung krumtap kæmper for at svinge sig i omdrejninger, og til lyden fra den brølende V8’er er vi pludselig oppe i alt for høj fart. Jeg stamper hårdt på bremsen, hvor jeg får en ny overraskelse. Det føles som om, skiverne er på størrelse med lågene fra marmeladekrukker.

Og det er ikke bilens eneste udfordring. Sving er ikke ligefrem C43’erens livret, og styretøjet og undervognen leverer på ingen måde en dynamisk oplevelse. Det, du skal bruge en C43 AMG til, er lyskrydsdueller og højhastighedsture på Autobahn. Det er uden tvivl her, bilen hører hjemme.

AMG-Mono-block-fælgene er klassiske og passer efter vores mening perfekt til den stilrene Mercedes.

 

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også