Der har været meget snak om Bugattis ‘anden model’, og nu er den her faktisk
Omend det hverken er en SUV, crossover eller den luksuriøse fastback 16C Galibier. Men til at betale for den det kommer du.
Eller i hvert fald de 500 kunder der heldige nok at få fat i en. Topmodellen Pur Sang kommer til at koste vanvittige 58.000 euro. Eller godt 431.000 danske kroner.
Vi taler selvfølgelig om den moderne reinkarnation af den lille Type 35 – blot kaldet baby – som Bugattis grundlægger, Ettore Bugatti, lod bygge, da hans yngste søn fyldte fire år.
LÆS OGSÅ: Ny Subaru WRX STI får 2.4-liters motor med 400 hk
Egentlig skulle der kun have været denne ene ‘Bugatti Baby’. Men den lille bil var så efterspurgt, at Bugatti havde den på ‘samlebåndet’ mellem 1927 og 1936.
Hvor mange af den oprindelige Baby, der blev solgt dengang, er uvist. Men efterfølgeren, Baby II, bliver der produceret 500 af.
Fra 0-60 km/t på 6 sekunder
Bilen er designet til at blive ‘kørt af folk i alderen fra 14 år og opefter’ og kommer i tre udgaver. Basismodellen har et 1.4 kWh lithium-ion-batteri, hvilket kan omsættes til en effekt på 1.36 hk, en rækkevidde på 25 kilometer og en topfart på 20 kilometer i timen. Den koster ‘kun’ 30.000 euro. Eller lige knap 225.000 kroner.
Er der mere på kistebunden, kan ‘junior’ få sig topmodellen Pur Sang med et batteri på 2.8 kWh. En vanvittig sag med hele 13.6 hestekræfter, en rækkevidde på 50 km og en topfart på 70 km/t.
At gå fra 0-60 km/t skulle i øvrigt være overstået på bare seks sekunder. Selv siger Bugatti, at batteripakken er ‘udskiftelig’, og at operation er overstået i løbet af sekunder.
Hver ‘Baby II’ tager mere end 200 timer at bygge. Men så er karosseriet bygget udelukkende i aluminium, affjedringen er justerbar og selve nøglen ligner den fra en Chiron.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at se billederne af Baby II