Det store otte-liters klaver er langt fra pensionsmodent, understreger Bugatti-boss Stephan Winkelmann
Bugatti har brugt W16-motoren med fire turboer siden den første Veyron ydede 1.001 hestekræfter i 2005. I 2020 kan fabrikken altså flage for en 15-års fødselar.
Siden 2005 er det da også blevet til flere nye modeller med W16-motoren – hvis vi tæller specialudgaverne med – endnu flere hestekræfter og vilde hastighedsrekorder for Bugatti.
LÆS OGSÅ: VW havde planer om at udstyre Bugatti med en W18-motor
På det seneste har vedholdende rygter om en mere ‘praktisk´ Bugatti SUV dog cirkuleret heftigt i medierne. Hvilket har fået flere af fabrikkens tilhængere til at spekulere i, om det på samme tid vil betyde et farvel til den mægtige W16-konstruktion til fordel for strøm og batterier.
De kan dog varme sig ved Bugatti-boss Stephan Winkelmanns seneste ord. Et nyligt interview med Autocar brugte han nemlig på at forsikre omverdenen W16-motorens fortsatte eksistens.
– W16-motoren har efter min mening en mulig fremtid, fortalte Stephan Winkelmann mediet. Hvis motoren er her et årti endnu, vil den være blandt den sidste af sin slags. Og det betyder, at den bliver et samleobjekt.
LÆS OGSÅ: Første teaser for Fast 9 er ude
Samtidig slog han fast, at også de høje herre hos Volkswagen udmærket er klar over Bugatti-motorens værdi for VAG-koncernen.
W16 vil nemlig være noget af ‘et samleobjekt’. Også i fremtiden hvor forbrændingensmotoren i modsætning til biler med batterier vil stige i værdi, mener Stephan Winkelmann.
Interviewet står i skærende kontrast til nogle udtalelser Stephan Winkelmann kom med i 2018. Her mere end antydede Bugatti-bossen, at W16-motoren sang på sidste vers.
Men alle har selvfølgelig lov til at ændre mening.