Der findes 450 Veyron-biler – men denne er en absolut enér!
Se en værkstedregning for dig. Se så den samme regning – bare for fire måneders arbejde. Og så med Bugatti som afsender. AV!, siger vi bare.
Ikke desto mindre er der noget at betale, efter at en bil har været en tur forbi Bugattis resturationsprogram – La Maison Pur Sang. Groft oversat til dansk ‘fuldblodshuset’. Ja, det lyder meget bedre på fransk. Mere om regningen lige om lidt.
Nå, hul i det. Den regning kom jo ikke ud af ingenting. Nej, Veyron’en er ikke bare en Veyron som de er flest.
Af de 450 biler, Bugatti byggede, blev der kun fremstillet 58 eksemplarer med tilnavnet 16.4 Grand Sport. Og det her er den først af dem. Som i den absolut første. Bilen her er nemlig fabriksprototypen på det, der blev til Grand Sport-modellen.
Med hensyn til regningen så er der nok en af de nemmere at sluge, for det er nemlig fabrikkens egen bil. Dermed ikke sagt at det har været sådan hele tiden.
‘Forsvandt’ efter verdensturné
Ifølge Bugatti brugte de bilen på en slags verdensturné efter præsentationen i 2008, men efterfølgende havnede bilen på private hænder. Og det var først sidste år, at bilen kom til fabrikken i Molsheim.
Herefter gik der fire måneder med at bringe bilen tilbage i den stand, den forlod fabrikken i for 13 år siden. Det er planen, at Bugatti vil præsentere resultatet for omverdenen på 2021-udgaven af Pebble Beach-udstillingen i USA til august.
Når det så er sagt, er det nok en af de hurtigere omgange. Alle Bugatti’er – det vil sige også dem fra før Volkswagen overtog biksen – kan nemlig sendes igennem La Maison Pur Sang-programmet.
Og det tager nok lidt længere tid at pudse om en Bugatti fra før Anden Verdenskrig end det topmoderne modstykke. Bare lidt længere.