At Ferrari har skiftet holdning, overbeviser ikke Bugatti om det samme. På fabrikken i Molsheim er SUV’en stadig u-interessant.
At Bugatti ikke vil bygge en SUV, er ikke det samme, som at mærket aldrig har tænkt tanken. For det har de. Men nu forklarer Mate Rimac, som siden sammenlægningen til Bugatti-Rimac i november sidste år har været chefen for det hele, hvorfor en SUV ikke er en del af mærkets planer.
LÆS OGSÅ: BUGATTI AFVISER – GLEMT AT OM SUV’ER OG ELBILER
I bund og grund handler det, om at Bugatti-toppen frygter, at mærke ville sælge ud af sin sjæl og image ved at bygge en SUV. For der var nemlig planer om det. Altså at bygge en SUV. Det fortæller Bugattis designchef Achim Anscheidt i et interview til Autocar.
– Vil det skridt være for brutalt? Vil vi ofre vores mærke til gengæld for nogle salgstal, spørger Anscheidt retorisk.
At sælge mange biler har aldrig været en prioritet for Bugatti, understreger designchefen.
– Vi må ikke glemme vores rødder. En Bugatti er skabt for at være eksklusiv.
Vi gør det ikke
I det hele taget taler Anscheidt om en hårfin balance, som Bugatti, hvis de byggede en SUV, ville være nødt til at tage hensyns til. For hvis mærket byggede en anden model i større skala, ville det betyde, at de omvendt skulle skære ned på produktionen et andet sted.
Og det andet sted vil i så fald være på antallet af hyperbiler. Anscheidt kommentar er et direkte modsvar til Bugattis tidligere topchef Stephan Winkelmann som i dag ‘kun’ bestemmer over Lamborghini.
Stephan Winkelmann talte varmt om mulighederne som en helt elektrisk Bugatti vil give. Men det kommer altså ikke til at ske.