W16-motoren er død – i hvert fald hvis den skal ligge i en Bugatti, bekræfter fabrikkens administerende direktør
VAG-gruppens prestigeprojekt Bugatti har lige løftet sløret for Divo – et W16-monster med hele fire turbo-ladere og 1.500 hestekræfter.
Og det vil være firmaets sidste platform med 16 cylindre. Det bekræfter administerende direktør Stephan Winkelmann i et interview med CarAdvice.
‘Det er en utrolig motor, som vi ved, at der er masser af entusiasme omkring. Alle vil gerne, at W16’eren fortsatte for evigt, så vi kan udvikle den. Vi vil da også gøre vores bedste for at holde den i live”
Winkelmann fortsætter
“Men hvis du konstant vil være med fremme, når det kommer til avanceret teknologi, er det vigtigt at vælge det rigtige tidspunkt for forandringer”
LÆS OGSÅ: LEGO BYGGER BUGATTI CHIRON I 1:1
Altså vil fremtiden byde på Bugatti’er med færre cylindre i fremtiden. Højst sandsynlig hjulpet på vej af batterier akkurat som vi ser trenden hos andre hybridbilsproducenter. Pånær hos Lamborghini der nægter at lade hybridteknologi æde sige ind i deres motorprogram.
W16-motoren og de firedobbelte turboer går dog ikke stille i graven, lover Winkelmann og Bugatti.
‘Ydelses-ræset er ikke ovre endnu’, fortalte Winkelmann CarAdvice.
Mon Divo så blot har vist os begyndelsen af effektkurven hos Bugatti og ‘den sidste W16’ ?