Bugatti ser på muligheden for at erstatte Chirons nuværende aluminumskalibre med verdens første kalibre i 3D-printede titanium
Den ligner en bremsekaliber, som vi kender den. Bugattis nye vidunder i titanium er bare virkelig stor, faktisk den største af sin slags og tilmed den første i verden af 3D-printede titanium.
Det vilde Volkswagen-projekt, som Bugatti er blevet i vores tid, kan altså tilføje endnu en rekord til sit navn, og det gælder alene deres seneste model, Chiron. Den 1.500 hestes W16-hyperbil med de firedobbelte turboer er i forvejen den personbil med verdens stærkeste kobling.
Selv siger Bugatti, at den nye bremsekaliber faktisk også er den største i produktion i hele ‘automobil-industrien’ med en længde på 41 centimeter og en bredde på 21 centimer, mens den måler 13,5 centimer i højden. Alligevel vejer hver enkelt kaliber bare 2,9 kilo.
https://www.instagram.com/p/BeRma-vHPM3/?tagged=chiron
Det er hele 40 procent lettere end verdens i forvejen letteste kaliber, der er standardmonteringen på Chiron bare i aluminum.
LÆS OGSÅ: ABT HAR UDSTYRET AUDI RS3 MED 500 HK
Og det bliver vildere endnu. For alene én kaliber tager 45 timer at printe, da 2.213 lag af titaniumspulver skal smeltes sammen ved hjælp af fire laserstråler, før hver kaliber udsættes for en varmebehandling på op til 700 graders celsius. Til sidst køres kaliberen gennem fem-akset fræsning i 11 timer.
Og var hele den smører ikke nok, ja, så har Bugatti meldt ud, at de også arbejder på at sætte verdens længste 3D-printede aluminums-komponent i produktion. En viskerblads-arm i 24,8″ med en vægt på bare 400 gram.