Bevares, der skal kun bygges 10 eksemplarer. Men arbejdet tager Bugatti dybt seriøst.
Uanset hvilken bil du kører, har den næppe gennemgået det samme testarbejde, som Bugatti udsætter de ultrasjældne Centodieci-modeller for. Godt nok skal der kun bygges ti biler.
Men før de ekstremt heldige kunder overhovedet får overrakt nøglerne, har Bugatti-folkene allerede sikret sig, at bilerne kan kører 380 km/t. Det omfattende testarbejde betyder også, at hver Centodieci som minimum leveres med 350 kilometer på tælleren.
Så lang er Bugattis ‘testrute’ nemlig. Undervejs når bilen flere gange op over 300 km/t, og mindst et par gange står speedometeret ud for 380 km/t. Manden, hvis opgave det er at teste alle fabriksnye Bugattier, hedder Steve Jenny.
Han har verdens bedste job
Og når det kommer til Centodieci kører han først en tur på 300 kilometer for at gennemteste bilen. Herefter kommer hver enkelt bil tilbage til fabrikken for – som Bugatti beskriver det – at gennemgå ‘finjusteringer’. Altså før Jenny igen kører en tur på 50 kilometer.
Når han er tilbage fra den tur, skifter Bugatti til den nye dæk – og fælge – som hver bil skal leveres på. Testarbejdet er selvfølgelig langt mere omfattende, end det vi kort har beskrevet her.
Da Bugatti skabte Centodieci-prototypen bestod testarbejdet blandt i, at man frøs hele bilen ned i en avanceret dybfryser. Altså kun for i det næste øjeblik at udsætte bilen for ekstrem varme. På den måde ved Bugattis-folk at en bil til 60 mio. kr. holder til lidt af hvert.