Den danske BYD-importør er i stand til at fastholde priserne på det danske modelprogram trods straftold fra EU’s side.
Den danske BYD-importør fastholder priserne på det danske modelprogram trods straftold fra EU’s side.
Det meddeler importøren i en pressemeddelelse.
I juli vedtog EU ellers, at der lægges op til 38,6 procent straftold oveni de 10 procent told, alle kinamærker i forvejen betaler for at sende biler til Europa.
BYD kan, fordi man indvilligede i at samarbejde med EU, da unionen undersøge Kinas ulovlige statsstøtte til landet bilindustri, slippe med 17,4 procent i straftold. Men det kommer bilmærkets kunder altså ikke til at mærke. I hvert fald ikke i Danmark.
LÆS OGSÅ: VW ville have 70.000 kr. af Hans – nu er regningen forsvundet
Det er ellers bevist, at BYD – der i de første mange år kopierede alt fra Mercedes’ biler til BMW’s logo, har fået milliarder af kroner i statsstøtte fra Kina. Ligesom det kinesiske mærke skruer sine priser gevaldigt op i Europa.
Altså når man ser på, hvad de samme biler, som danskerne kan købe, sælges for hjemme i Kina. Læs mere om det her.
Hos BYD-importøren er man dog umiddelbart tilfreds med, at det nuværende prisniveau kan holde sig.
– Vi er meget glade for at kunne meddele, at vi fortsætter med de nuværende priser, også ved fabriksbestillinger.
– Vi ønsker at sikre, at vores kunder stadig kan købe eller lease vores biler til en pris, der er attraktiv og overkommelig for mange danskere, siger Søren Møller Pedersen, Country Director hos BYD Danmark.
Den danske importør lover sine kunder, at opgivne priser også fremover forbliver uændret. “Så man med ro i maven nu også kan fabriksbestille en bil.”, lyder det.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her