EU undersøger lige nu, om kinesiske BYD har fået ulovlig statsstøtte fra Kina. Penge som mærket kan have brugt på at bygge en fabrik i Ungarn.
Sammenkoblingen mellem elbilerne og ulovlig statsstøtte er noget, der ikke vil slippe de kinesiske bilmærker. Og nu kan BYD have brudt loven i EU.
I hvert fald vil EU-Kommissionen nu undersøge, om mærket har modtaget ulovlige tilskud fra kinesiske myndigheder i forbindelse med opstarten af en ny elbilfabrik i Ungarn.
Det skriver Financial Times.
Ifølge Ungarns europa-minister Janos Boka har myndighederne i landet ikke kendt til undersøgelsen, før Financial Times skrev om den.
– Det er velkendt, at alle investeringer, der finder sted i Ungarn, meget hurtigt kommer på EU-Kommissionens radar, og at Kommissionen følger op ved at fordoble opmærksomheden på alle statsstøtteforanstaltninger, der finder sted i Ungarn, siger Boka.
Ifølge Financial Times er Kommissionen kun lige begyndt på sit arbejde med at undersøge, hvilken form for støtte den nye fabrik i Szeged har fået fra myndighederne i Kina. Og om det overhovedet er tilfældet.
Herhjemme er BYD et af de kinesiske bilmærker, der ikke rigtig har fundet køberen. Men 92 nyregistreringer i februar har mærket solgt færre biler end både Polestar og Xpeng, som også er kinesiske.
Det er i øvrigt ikke første gang, BYD kommer i søgelyset på grund af ulovlig statsstøtte. Sidste år mente en tysk undersøgelse at kunne slå fast, at mærket har modtaget ulovlig støtte fra det kommunistiske styre i Beijing. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: