Det er ikke kun i Danmark, at myndighederne skal spare. Svensk politi har skåret så meget ned, at firmaet, der ombygger biler for dem, er gået konkurs.
Et firma, der specialbygger politibiler til det svenske politi, er gået konkurs.
Firmaet har mistet afgørende kontrakter, og efter politiet har skåret ned på sine indkøbe og ordre, var konkurs den eneste løsning, lyder det.
Ifølge direktør David Klövmyr havde virksomheden forventet en ordre på 400 politibiler. Men politiet bestilte kun en ombygning af 25 biler, hvilket ikke kunne dække virksomhedens omkostninger.
Det svenske politi benytter sig af flere forskellige bilmodeller som politibiler, herunder Volvo samt Volkswagen-modeller som Touareg, Tiguan og Passat.
Det skriver mediet TT-ELA.
LÆS OGSÅ: Parti vil forbyde bilister at parkere forlæns ved deres egne hjem
Firmaet SVOP, Special Vehicles Operations, har siden 2013 specialiseret sig i at ombygge Volkswagen Touareg til politiets specifikke behov. Men 11 år senere er det hele lukket igen.
SVOP, der på sit højeste beskæftigede 21 ansatte, har primært udført ombygningsarbejde til politi, told- og redningstjenester.
Tidligere byggede firmaet, som er en udløber af ANA, også de biler som Saab leverede til den svenske ordensmagt.
Ifølge direktøren er virksomheden med det drastiske fald i ordrer blevet økonomisk umuligt at fortsætte driften, derfor er der også landet en konkursbegæring i skifteretten. I forbindelse med konkursen står 13 ansatte nu uden job.
Situationen kan få konsekvenser for det svenske politis fremtidige køretøjsvalg. Da SVOP ikke længere ombygger de biler, som Volkswagen leverer til politiet på kontrakt.
Konkursen kan også betyde, at politiet fremover udelukkende kører i Volvo-modeller. Flere politibetjente har udtrykt bekymring for, at Volvo-bilerne ikke er rummelige nok til dagligt brug. I hvert fald ikke til det, politiet skal bruge bilerne til.
Konkursen betyder også, at SVOP’s aktiver og faciliteter nu er til salg. Kurator i konkursboet Stefan Skeppstedt har bekræftet, at der har været enkelte interesserede parter. Men der er endnu ingen konkrete aftaler på plads. Det vil derfor kræve en ny køber af konkursboet, hvis ombygningen af Volkswagen-politibiler skal kunne fortsætte i Sverige.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!