Volkswagen kan ikke selv. I hvert fald ikke i Indien, hvor koncernen nu leder efter en partner at dele udgifterne med på et presset bilmarked.
Volkswagens tilstedeværelse i Indien er egentlig styret af Škoda. Faktisk hedder firmaet Škoda Auto Volkswagen Pvt Ltd.
Men det er en dyr omgang. Altså ikke navnet, men det at omstille bilmarkedet i Indien til elbiler. Det kræver mange og ofte store investeringer, der skal betales her og nu.
Det skriver Rushlane.com.
Og pengene til investeringerne mener Volkswagens indiske afdeling ikke selv at kunne finde. Derfor leder mærket nu aktivt efter en partner til et joint venture.
LÆS OGSÅ: 4.000 biler fra Fisker undersøges for ny kritisk fejl
Det er især håbet om at lancere en billig platform, som der kan bygges lige så billige elbiler på, der får Volkswagen til at lede efter en partner.
Det er nemlig langt fra gratis at udvikle noget. Heller ikke selvom tanken er, at produktet i sidste ende skal være billigt for forbrugeren. Altså billige biler til Indiens mange millioner bilister.
Faktisk er Volkswagen tilsyneladende klar til at gå så langt, at man vil dele ejerskabet over den indiske del af VAG-koncernen med et andet bilmærke. Måske endda et lokalt indisk mærke.
Volkswagen i Indien har tidligere arbejdet sammen med Tata Motors, der i Europa nok mest er kendt for at eje Jaguar-Land Rover-gruppen og for i 2008 at lancere verdens billigste bil, Tata Nano, til 12.500 kroner.
Joint Venture-partnerskaber er ganske almindelige i bilindustrien. Også blandt de europæiske mærker.
Eksempelvis ejede Renault stort set hele Lada i mange år, indtil man i 2022 solgte det hele tilbage til russerne for 10 danske øre.
Og nu har Mercedes solgt sin ejerandel i et andet russisk mærke for at kunne trække sig helt ud af landet. Læs mere om det her.
Læs flere nyheder fra og om bilindustrien her!