Efter at have udskudt afgørelsen i sidste uge er Retten i Randers kommet frem til, at politiets beslaglæggelser i tre specifikke tilfælde er i orden. Men det er sindssygt, siger High On Cars-vært Niels Becker.
Det er bare én uge siden, at Landsretten delvist underkendte politiets praksis, når det kommer til beslaglagte biler. Landets politikredse må ikke tvinge beslaglagte biler hen på autoriserede værksteder, lyder dommen.
Men her – godt og vel en uge senere – har Retten i Randers fundet det helt i orden, at politiet beslaglægger og tilbageholder biler. I hvert fald i tre konkrete tilfælde med en beslaglagt Ford Fiesta, en BMW M135i og en BMW 520d.
LÆS OGSÅ: Landsretten: Politiet må IKKE tvinge biler på autoriseret værksted
Også selvom beslaglæggelserne baserer sig på lovgivning der egentlig er rettet mod udenlandske lastbiler. Politiet må altså fortsat gerne beslaglægge biler. Landets 12 politikredse kan bare ikke længere bestemme, hvilke værksteder der skal bringe bilerne tilbage i lovlig stand.
Og det synes High On Cars-vært Niels Becker, som har fulgt sagerne i byretten, er absurd.
Det er grotesk
– Det er så klokkeklart og tydeligt, at det eneste, det her handler om, er en lastbil-lovgivning. Det var anklageren endda også inde på i byretten. Det kan man jo høre. Det er det, de refererer til. Kontrolapparater, takografer. Alt muligt andet.
I det hele taget føler Niels Becker sig stærkt provokeret af anklagemyndighedens måde at udlægge sagerne på.
– Det er, som om at man for at komme ulovligt gaderæs til livs ønsker at gøre alle, som samles til en biltræf, til kriminelle. Især fordi ingen af de tre biler har noget med lastbiler og den lovgivning at gøre.
En sindssyg lovgivning
– Der bliver talt om snyd med Adblue og alt muligt, som de biler bare ikke har.
Nu står High On Cars, som har løftet en række sager i retssystemet for flere bilejere med beslaglagte biler, der, hvor det at anke til Landsretten er den eneste logiske mulighed.
– Det er en fuldstændig sindssyg lastbil-lovgivning, der er i gang med at smadre det det danske bil-community. Så derfor kan jeg allerede nu sige, at de her sager bliver anket til Landsretten. Det er sindssygt
Politiet er tavse
Landets politikredse slår sig op på et princip om åbenhed overfor offentligheden, og deraf den gode dialog med offentlighedens talerør – nemlig pressen. Men lige i sagerne om de beslaglagte biler er der ofte total radiotavshed. Det har High on Cars-folkene, advokater – ja, selv Boosted-redaktionen oplevet.
– Jeg ringer og spørger politiets presseafdeling, og her får jeg bare svaret, at jeg skal ud til landets 12 politikredse for at få svar. Det Nationale Færdselscenter er nemlig nedlagt. Og det er det.
Selv er Niels Becker ikke længere sikker på, at folk i bilmiljøet kan få skuldrene ned oven på byrettens afgørelse. Det troede han ellers var tilfældet efter turen i landsretten for bare en uge siden.
– Ikke med kendelsen fra byretten i Randers. Jeg var optimistisk efter sidste uge. Men nu er jeg da godt nok mere forvirret. For mig at se ved dommer og anklagemyndigheden slet ikke, hvad de har med at gøre.
Staten må betale differencen
I en Youtube-video om byrettens afgørelser kommer jurist Mikkel Gudsøe ind på, at et søgsmål mod staten kan komme på tale. For inden Vestre Landsrets dom, som slår princippet om det frie værkstedsvalg fast, er nogle sager om beslaglagte biler allerede afgjort.
Det betyder, at nogle bilister har punget ud for at få lovliggjort deres biler på autoriserede værksteder. Som eneste mulighed hvis de da ikke ville se deres biler skrottet. Også det skriger til himlen af grotesk lovgivning, mener Niels Becker.
– Når en Seat Leon – eller hvilken som helst anden bil – bliver skrottet på et ulovligt grundlag, kan jeg kun forestille mig, hvor forfærdeligt ejeren må have. Men det er nemmere at lave et fælles søgsmål frem for enkeltsager. Jeg ved, at det her bestemt ikke er den eneste sag. Nu har vi jo Vestre Landsrets ord for at politiets praksis er ulovligt.