Fra og med 2026-sæsonen udvides Formel 1-feltet til 11 hold, når det General Motors-støttede Cadillac-hold får en plads på gridden.
Cadillac er blevet godkendt som det 11. hold i Formel 1 og træder ind i sporten fra 2026-sæsonen. General Motors, der står bag Cadillac, vil dermed konkurrere side om side med andre store navne, herunder Audi.
Tyskerne bliver også en del af motorsportens kongeklasse i 2026 gennem deres samarbejde med Sauber. I hvert fald officielt. Læs mere om det her.
Godkendelsen markerer afslutningen på en længere proces, hvor Cadillacs ansøgning til Formel 1 har været genstand for både debat og usikkerhed.
Aftalen blev endelig bekræftet mandag aften dansk tid, og Formel 1 kan nu se frem til at inkludere General Motors. Ifølge Greg Maffei, præsident og CEO for Liberty Media, er det vigtigt at give en plads til Formel 1 til netop GM.
– Med Formel 1’s fortsatte vækstplaner i USA har vi altid troet, at det at byde et imponerende amerikansk mærke som GM/Cadillac velkommen som en fremtidig motorleverandør kan tilføje yderligere værdi og interesse til sporten.
LÆS OGSÅ: Særlig Mercedes søger ny ejer – var verdens første
Cadillac-teamet vil basere sig på Andretti Motorsport, som tidligere på året blev afvist af FIA, men nu har General Motors og Cadillac sammen demonstreret fremskridt, der har overbevist Formel 1’s ejere og ledelse om holdets berettigelse.
– Vi krediterer ledelsen af General Motors og deres partnere for betydelige fremskridt i deres parathed til at gå ind i Formel 1.
– Vi er glade for at komme videre med ansøgningsprocessen for GM/Cadillac-teamet til at deltage i 2026-mesterskabet, siger en repræsentant fra Formel 1.
I de første sæsoner vil Cadillac anvende leverede motorer fra en ekstern producent. Planen er, at General Motors begynder at udvikle egne motorer til Formel 1 med start i 2028. Mark Reuss, der er direktør for General Motors, understregede, at deltagelsen er strategisk vigtig for netop Cadillac.
– Som højdepunktet inden for motorsport kræver Formel 1 grænseoverskridende innovation og ekspertise.
– Det er en ære for General Motors og Cadillac at deltage i verdens førende racerserie, og vi er forpligtet til at køre med den passion og integritet, der skal til for at løfte sporten for racerfans over hele verden, lyder det i en pressemeddelelse.
Denne udvikling afspejler den stigende interesse for Formel 1 i USA, hvor sporten oplever markant vækst og øget opmærksomhed. Bl.a. på grund af Netflix-serien ‘Drive to Survive’.