Konkurrenterne har fundet ud af det – og nu har Porsche også indset, at der er gode penge i SUV’er med en helvedes masse power.
Forestil dig det her: Du sidder bag rattet af den vildeste Porsche Cayenne, du kan få fra Porsche. 550 hk under højre fod, men det er bare ikke nok. Hvor går du hen? Du kan starte hos Lamborghini, der tilbyder Urus med 650 hk. Du kan også vælge den lidt mere folkelige Audi RSQ8. Men det vil Porsche ikke have, skriver Bil Magasinet.
Fremover vil Porsche nok mene, at du bare kan vælge den nye topmodel, Turbo GT, hvis du vil have en Cayenne med mere spræl i. Her får du 640 hk, 850 Nm og en tid fra 0-100 km/t på 3,3 sekunder, der alt sammen stammer fra den pumpede biturbo-V8 på 4,0 liter.
Den absolut vildeste variant
Du får ikke kun en vildere drivline med den nye topmodel af Cayenne. Du får også en undervogn, som er opstrammet til banebrug, og som placerer den store SUV 17 mm tættere på jorden end i øvrige varianter. Turbo GT får også én tomme mere hjulbredde foran, hvor hjulene også har fået 0,45 graders ekstra camber, set i forhold til Turbo-varianten.
Det, koblet med et sæt Pirelli P Zero Corsa-dæk, der er specialudviklet til Turbo GT, betyder at Porsche Cayenne bør køre bedre på bane end nogensinde. Det ses også i tallene: Porsche Cayenne Turbo GT er med en omgangstid på 7:38.925, den allerhurtigste produktions-SUV på Nürburgring Nordschleife.
Kend den på afgangsrørene
For at understrege vigtigheden af denne nye variant, har Porsche udstyret bilen med et helt unikt udstødningssystem. Det synlige af dette består af to centermonterede afgangsrør, der udelukkende findes på Turbo GT. På den lydmæssige front er materialevalget, altså titanium, og en vægtbesparelse i form af den centrale lydpotte med til at gøre, at du både kan se og høre, når en Turbo GT kommer kørende.
Porsche har også udstyret Turbo GT med en helt unik frontspoiler, et nyt sæt luftindtag i frontkofangeren og en hulens masse kulfiber. Sammen med en aktiv hækvinge, der nu er endnu større end de mindre sportslige varianter er de ting, der gør Turbo GT mest genkendelig udefra.
Som en GT3 i kæmpeformat
På indersiden minder Cayenne Turbo GT mest af alt om en ny GT3, bare i kæmpeformat. Her er alcantara en masse, en lille gul stribe på rattet og et unikt farvetema, der går igen i sæder, sikkerhedsseler og instrumentskiver. Desuden debuterer Porsche med Turbo GT et nyt infotainmentsystem.
Medmindre du får det eftermonteret, så har du dog ikke mulighed for at få det bur, der kan fjerne bagsæderne i GT3. Det er selvfølgelig heller ikke hovedpointen af super-SUV’en, der kan fragte op til fire personer uden de store kompromitter, og som desuden har plads til alt deres oppakning i bagagerummet.