Annonce:

Chef bekræfter: Her går Volkswagen ID.1 i produktion

Volkswagen satser stort på små elbiler. Få detaljer om den ventede ID.1 og ID.2all, deres priser, lancering og hvorfor de bliver produceret i Portugal og Spanien.

Volkswagen er på vej med den længe ventede, billige elbil Volkswagen ID.1. Målet er en pris under 150.000 danske kroner. Den følges op af den lidt større ID.2all, som også sigter mod et lavere prissegment.

Kunderne må dog væbne sig med tålmodighed. Volkswagen har bekræftet, at produktionen af ID.1 først planlægges at starte i september 2027. Det er mere end to år ude i fremtiden.

ID.1 bliver en kompakt bybil. Den måler kun 3,38 meter i længden. Det placerer den størrelsesmæssigt mellem VW Up! og VW Polo.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

På trods af de kompakte ydre mål forventes pladsen indeni at være sammenlignelig med den i Polo. Det gør den til en potentiel praktisk løsning til bykørsel.

VW’s administrerende direktør Thomas Schaefer fortalt på et møde med sine ansatte, at den kommende bil vil være billig ‘men af høj kvalitet’.

– Bilen vil være en overkommelig, højkvalitets og rentabel elektrisk Volkswagen – fra Europa til Europa.

VW ID.1 og ID.2all: produktion og priser

Før ID.1 lander, kommer Volkswagen ID.2all. Den forventes på markedet allerede i starten af 2026. Den beskrives som en moderne arvtager til den klassiske Boble – en bil for alle.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Pladsen i ID.2all skulle minde om den i en Volkswagen Golf. Bagagerummet bliver dog større end i Golfen.

Prisen for ID.2all forventes at ligge under 25.000 euro. Det svarer til cirka 187.500 danske kroner.

Produktionen af ID.1 vil foregå på Volkswagens fabrik i Palmela, Portugal. Det bliver den første elbil, som bygges på den portugisiske fabrik.


En væsentlig årsag til at vælge Portugal er lavere produktionsomkostninger. Det er billigere end at producere i Tyskland. Det skal hjælpe med at holde prisen på ID.1 nede under 20.000 euro, eller cirka 149.000 danske kroner.

Volkswagens strategi for små elbiler

Den større ID.2all skal bygges et andet sted. Produktionen af den model placeres på Seats fabrik uden for Barcelona i Spanien.

Volkswagen har sat ambitiøse mål for de nye små elbiler. Målet er at producere 100.000 biler om året af både ID.1 og ID.2all.

I Danmark gav Volkswagen en forsmag på fremtiden. Konceptbilen ID.Every1 blev præsenteret ved et arrangement i Brøndby den 3. maj 2025.

Salget af elbiler stiger i Europa. Især introduktionen af mindre og billigere modeller har sat fart på udviklingen. Volkswagen melder sig nu ind i kampen i det segment.

Med ID.1 og ID.2all tager Volkswagen skridtet fuldt ud ind på markedet for mere overkommelige elbiler. Det bliver spændende at følge modellernes modtagelse.

Annonce:

Er du interesseret i flere nyheder om Volkswagen eller andre bilmærker? På Boosted.dk kan du eksempelvis finde historien, om at Europas største våbenproducent vil købe en lukningstruede VW-fabrik. Læs mere her.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk

Læs flere artikler efter annoncerne:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også