Mere specfikt laks.
Godt nok er 2020 på alle måder et mærkeligt år. Men nej, december er ikke pludselig blevet til 1. april. Nyheden her er god nok.
I de amerikanske stater Californien og Washington må Chevrolet meget snart ikke sælge modellerne Camaro SS, SS, ZL1 og 1LE. Årsagen? Kobberet i bilernes bremsekalibre.
Efterhånden som kaliberne bliver slidt ned, frigives der nemlig små mængder kobber, og nogle af disse kobberpartikler kan altså ende i vandet. Og ifølge nogle undersøgelser har netop kobber vist sig at være gift for laks og andre fiskearter.
LÆS OGSÅ: Monster-Camaro bygges i 25 eksemplarer – har 1.000 hk
Derfor forsøger flere lovgivende organer i USA nu at få bilfabrikkerne til at droppe brugen af kobber på samlebåndene. Men i de to førnævnte stater går man altså meget snart skridtet videre.
Fra 1. januar 2021 må der ikke være mere end fem procent kobber i bremsekaliberne på alle nyindregistrerede biler. I hvert fald ikke hvis de skal registereres i Washington. Fra 2025 må det tal højst være 0,5 procent.
Må godt sælge ud af lagerbeholdningen
Og det krav kan Camaro’en altså ikke leve op til. Derfor må nye eksemplarer ikke indregistreres i de to amerikanske stater .
Forbuddet er bekræftet af GM’s pressemand Kevin M. Kelly, som dog i samme ombæring fortalte, at Chevrolet gerne må sælge ud af forhandlernes beholdninger af Camaro-modeller i de to stater. Også efter 1. januar 2021.
Salgsforbuddet vil dog ramme Camaro’er, som produceres efter den dato.
Først i 2022 er Chevrolet i stand til at levere Camaro’er, hvis bremsekalibre lever op til reglerne i de to stater, uddyber Kevin M. Kelly.