Moderfirmaet, General Motors, sender et af mærkets mest potente motorer på pension efter et meget kort liv. Den kompressor-ladet LT5-motor er færdig.
Det, der måtte ske, er nu sket. General Motors har stoppet det samlebånd, hvor fra Chevrolet-ansatte samler den uhyggeligt kraftfulde LT5-V8’er. Den har kompressor, en slagvolumen på 6,2-liter og 755 hestekræfter.
Eller rettere: den havde. For nu er den sidste LT5’er bygget. Det kan da heller ikke komme som det største chok. For GM gjorde det klart, at man kun ville bygge motoren henover ét produktionsår. Og det år er altså oprandt.
Selv brugte Chevrolet motoren i den bindegale Corvette C7 ZR1, som for længst er pensioneret. Chevrolet byggede blot 4.684 eksemplarer af ZR1’eren.
Men motoren kunne også fås for sig selv. Om der er flere motorer tilbage, skal vi ikke kunne svare på. Men vil man have én, er det nok godt at få lidt fart på.
For når den sidste Chevrolet-forhandler melder udsolgt, kommer der ikke flere LT5’er. Dermed siger bilmiljøet farvel til endnu en motor, som helt sikkert ikke kommer igen. I hvert fald ikke i en gadebil.