Franske Renault solgte det tilbage til russerne for én rubel – nu viser det sig, at Lada kører videre med verdens ældste modelprogram.
Sidste år var Tesla der næsten. Men nu må det amerikanske elbilmærke se sig slået. Og det endda af et russisk mærke.
Titlen som bilmærket med verdens ældste modelprogram er dog næppe noget, nogen nogensinde vil prale af. Heller ikke Lada.
Ikke desto mindre har mærket, der nu igen er på russiske hænder, verdens ældste modelprogram.
Det slår en analyse af bilmærkerne, deres modelprogrammer og alder nu fast. Det er engelske JATO Dynamics der har tygget sig gennem det globale bilmarkedet.
LÆS OGSÅ: Bilmærke insisterer på ikke at være dødt – bygger bare ikke biler længere
Og her står det altså klart værst til for Lada. Hvis man da går op i, hvor gammel den nye bil, man lige købt, er.
I snit bygger Lada, hvis modelprogram lige nu består af 5 modeller, lige nu på 21,5 år gammel teknik. Til sammenligning skal vi ned på en 7.plads for at finde Tesla. Det skriver Motor1.
Amerikanerne bygger biler, der i snit står på 7,8 år gammel teknik, viser undersøgelsen. I undersøgelsen har JATO Dynamics taget højde for 766 bilmodellers alder. Det hele er fordelt på 71 mærker.
Listens nummer to er Chrysler. Det amerikanske mærke har faktisk færre modeller end Lada. Men amerikanerne holder stadig noget bedre. Chryslers modeller er i snit ‘kun’ 13,5 år gamle.
Herefter følger Lancia, Dodge, Mahindra, Mini, Tesla, Jaguar og Mitsubishi, før vi finder det yngste af de ældste modelprogrammer hos Nissan.