Volkswagen mangler penge. Faktisk så mange penge, at man nu fyrer yderligere 1.000 ansatte. Denne gang i et datterselskab.
Næsten en tredjedel af de ansatte i Volkswagens datterselskab Autovision skal finde sig et nyt arbejde. Ud af 3.500 folk på lønningslisten skal 1.000 nemlig skæres fra.
Det har Volkswagen-ledelsen med direktør Thomas Schäfer i spidsen besluttet. Hos Autovision organiserer man en lang række af de medarbejdere, Volkswagen hyrer ind på tidsbegrænsede kontrakter.
Og det er altså en stor del af dem, der måske nok stadig er brug for, men som VW-ledelsen ikke desto mindre mener, at man ikke længere har råd til.
Det skriver avisen Wirtschafts Woche.
LÆS OGSÅ: Klistermærke skal forhindre brand i Audis elbiler
Nyheden om massefyringerne i Wolfsburg kommer dog samtidig med, at Volkswagen kan fortælle, at man smider penge efter en udvidelse af elbilfabrikken i byen Emden i det nordvestlige Tyskland.
På Emden-fabrikken er der store planer og forhåbninger til, at salget af det elektriske svar på en Passat, ID.7, går godt. I hvert fald skal fabriksanlægget nu udvides, så der er plads til at bygge flere biler.
Men det bliver altså ikke med hjælp fra de midlertidige ansatte, der lige om lidt ikke har noget arbejde. Omvendt er Volkswagen-gruppen ikke de eneste, der fyrer i øjeblikket.
De seneste mange måneder har især den tyske bilindustri nærmest sprøjtet den ene fyringsrunde ud efter den anden. Eksempelvis har underleverandøren ZF meddelt, at man mangler adskillige milliarder kroner i løbet af de næste par år. Derfor betyder en spareplan også fyringen af op mod 14.000 folk.
Tilbage hos Volkswagen er det ikke kun lønsedlerne, der er et problem. Det er softwaren i mærkets biler også. Senest har det betydet, at et stort anlagt elbilprojekt igen og igen bliver udskudt. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!