19_19 Concept er navnet på Citroëns nyeste påfund, der skal fejre det stolte mærkets 100-års fødselsdag. Herunder forklarer de selv, hvad det skøre koncept går ud på:
Citroëns 19_19 er tydeligt inspireret af flyindustrien, hvor aerodynamik og fokus på hver enkelt lille detalje er af allerstørste betydning. Fra første øjekast er 19_19 anderledes. Med en meget unik, powerful, dynamisk og nærmest eksplosiv bodystyling og et helt nyt og ultra-udtryksfuldt designsprog, der nyfortolker og omskriver alle de traditionelle koder for selvkørende elektriske biler, er den på alle måder ekstraordinær. I grove træk kan eksteriøret deles op i 3 kategorier: en ultra-komfortabel og godt affjedret kabine, kæmpe store hjul og så den elektriske drivlinie.
Citroëns legendariske modeller inklusiv DS, CX og XM, er alle kendt for deres imponerende aerodynamik. Denne søgen efter optimal aerodynamik har derfor være en stærk inspirationskilde i stylingen af 19_19, hvor målet er maksimalt grip og minimal modstand. Normalt er al motor og teknik normalt gemt væk på traditionelle biler, men det modsatte er gældende på den ekstraordinære bil 19_19, der har en gennemsigtig men også dobbelt motorhjelm, der kanaliserer en strøm af luft mod forruden for yderligere at forbedre aerodynamikken. Den korte øverste motorhjelm fungerer som en spoiler og samtidig dannes to linjer af lys i en “Y form”.
Et design man også ser på mærkets 2 andre nye konceptbiler, CXperience og Ami One, der rygtes at være ”den nye Citroën lyssignatur”.19_19 Concept nyfortolker og omskriver det automotive regelsæt ved bevidst af fremvise teknikken arbejde. Derudover så gør den gennemsigtige overfalde at passagererne kan følge med og se vejen forsvinde under deres fødder, og på en meditativ måde ”forsvinde” fra byens stress og jag. På bagenden, hvor lyssignaturen matcher forenden, er der igen fundet inspiration i fortiden og med referencer fra Ami 6, CX samt de nyere C5 og C6 ses en konkav bagrude. Taget er uden sammenligning og samtidig monteret med to LIDAR laser-måling detektionssystemer, hvilket ikke tidligere er set i bilernes verden. Men kendt fra luffart og bruges altid i sæt for at give maksimal sikkerhed.
Det usædvanlige design på 19_19 Concept tager og forener det bedste fra flere hjørner af flyindustrien. Den tager skroget og formen fra et fly og smelter det sammen med den gennemsigtige kuppel fra helikopteren. Tilsat 4 ekstremt store og meget anderledes hjul samt Citroëns anerkendte Progressive Hydraulic Cushions®, så er det som om, at denne ”kapsel” bliver løftet op og passagerne kan flyve over jorden på det magiske flyvende tæppe, som er så ægte ”citroënsk”. Og som en lille ekstra detalje og hyldest til det franske ophav, så er der et lille Tricolore på siden af bilen.
MERE DESIGN
Den kurvede kabine udfordrer de traditionelle bil-former ved være meget mere generøs med rum – rum der skal give ekstra komfort og mulighed for at nyde turen – for alle. Glasset på fronten synes sort men er gennemsigtigt, således at passagererne på de 2 forreste sæder kan se og blive set, mens det bagtil er blåt og beskytter de bagerste passagerer, der kan se ud – men ikke blive set. Og denne opdeling af farver er ikke tilfældig. Køreoplevelsen på bagerste og forreste række er forskellig, hvilket også tydeliggøres af de to farver – sort i front og blå bagerst. Samtidig så er den blå farve “Rosalie Blue” et lille hint til og anerkendelse af mærkets historik, hvor Petite Rosalie gjorde modellen kendt allerede inden introduktionen i Paris, ved et (eller endnu et) vildt og revolutionerende tiltag fra Citroën, der tog holdbarhed seriøst og ville bevise det. Petite Rosalie tog flere hundrede rekorder og blev synonymet for pålidelighed og holdbarhed på distancen[1]
Hjulene er placeret så langt fra hinanden som muligt, hvilket giver bilen en imponerende længde, der samtidig dermed tillader et ekstra stort batteri til de lange distancer. De bemærkelsesværdige og store 30” hjul er lavet i partnerskab med Goodyear, der, af Citroën, fik til opgave at designe et hjul, hvor fælg og dæk ikke (som normalt) er adskilt, udvikle nye teknologier, der bringer denne 19_19 Concept ind i fremtidens mobilitet og, sammen med de konstant horisontale logoer i midten af fælgen, giver udtrykket af at bilen svæver og bevæger sig frem på uafhængige sfærer. Citroën er kendt for komfort, og mener det seriøst, når de siger, at dette også skal være en del af DNA’et i fremtiden. Men når man på ”citroënsk” siger komfort, så mener man ikke bare kørekomfort og affjedring. Det mener man også, men man mener også sidde-komfort, komfort i forhold til støj-reducering, god akustik,”peace-of-mind” – altså en 360 graders løsning og for alle. Men Citroën cementerer med denne 19_19 Concept ønsket om at skabe exceptionel affjedringskomfort og følelsen af, at være hævet over jorden uden påvirkning af evt bump eller huller. De specielt udviklede hjul med sensorer, der kan rapportere om vej- og vejrforhold, optimerer oplevelsen ved at give besked til kørecomputeren, der ved at korrigere på fart, bremser, affjedring etc kan give passagererne den optimale stabilitet og ro, da der ligeledes er arbejdet med ekstra lydabsorberende materialer.
MERE HYGGE OG PEACE OF MIND
19_19 Concept tager komfort i biler til et helt nyt niveau ved at omdanne kabinen til dagligstue. Eller i hvert fald det vildeste forsøg på, at skabe hjemmelig hygge og komfort på vejen med en afslappet stemning og ro. Drømmestuen kan være svær at tegne og generalisere, men består ofte af en sofa, en chaiselong/ læsestole samt møbler, der adskiller og opdeler rum. På samme måde er 19_19 indrettet med forskellige møbler/stole, der hver har forskellige styrker og formål alt efter hvad passageren ønsker. Og med baghængslede bagdøre og uden B-stolpen, så er der nem adgang til alle pladser i bilen. Tiden hvor chaufføren havde ”ærespladsen” er forbi og nu kan alle de rejsende bruge tiden, som var de hjemme i stuen i ét af de valgte møbler, og nyde turen.
Førersædet er dog fortsat dedikeret til at køre og sædet ligner et ultra-komfortabelt tilbagelænet racer-sæde, der skal give maksimal støtte og komfort under turen. Den anden passager i front har fået chaiselongen og, præcis som rejsende på businessclass på de lange flyvninger, så er der mulighed for at ligge ned, strække benene og komme udhvilet frem. Bagerst er der en sofa, der nærmest bliver til en hjørnesofa, da både hjørner, loft og det hele er polstret, så det bliver en blød og omfavnende alkove. Til at støtte hovederne er der udspændt hængekøjelignende elastikker, hvor fleksibiliteten gavner de mange mulige siddepositioner og samtidig beskytter fra opbevaringen af baggagen. Denne lille hyggekrog bliver yderligere aflukket af det blå materiale, der giver mulighed for at se ud, men ikke kigge ind i bilen.
Da ønsket er at skabe rolige omgivelser, så er interiøret og fronten gjort så minimalistisk som muligt, og modsat almindelige biler, så er der intet display eller en overflod af knapper. Trods bilen kan være selvkørende, er der et rat, da den også skal kunne køres manuelt og af føreren, hvis ikke den selvkørende funktions ønskes, eller omgivelserne ikke er egnet. Køres bilen manuelt, så er rattet og pedalerne sat i en position, der passer fører optimalt, mens det nærmest forsvinder og førersædet køres tilbage, når bilen bliver selvkørende. Igen med reference til historien har Citroën redesignet rattet med kun én eger og det marmorfarvede look, mens Citroën logoet igennem tiderne fremgår af skærmen i midten. En animation, der dog slukker, når bilen køres, for ikke at distrahere føreren. I samme look som rattet, er centerkonsollen og opbevaringspladsen i dørene nytænkt og mere i stil med hvad man normalt ser i en dagligstue end i en bil, hvilket giver god mening her i 19_19 Concept ikke bare pga indretningen, men også affjedringen, der gør det muligt.
MERE TEKNOLOGI
19_19 sammensmelter individets frie valg af ruter og passagerer med noget, der minder om en flyrejse på businessclass, hvor højteknologiske løsninger gør rejsen behagelig og nærmest både med pilot og stewardesser ombord. En slags ”personlig assistent” i form af kunstig intelligens forudser passagerernes behov og foreslår selv muligheder og tilbyder handlinger for de medrejsende. Den kan tilbyde spændende ruter med indlagte stops af særlig interesse for de rejsende museer, smukke naturomgivelser, særlige restauranter eller lignende.
Bilen eller objektet, som Citroën kalder den, er udstyret med et stort antal af skærme, kameraer og nye teknologier, der på mange måder gør brugen og livet nemmere. Man kan nærmest sige, at den agerer som en dygtig personlig assistent. På ydersiden af døren er der en flade, der genkender føreren, byder denne og evt. øvrige gæster velkomne og interagere med dem, fx ved at give animerede beskeder som illustrationer af om dørene er åbne eller lukkede.
Indvendigt, der hvor der i traditionelle biler normalt er placeret en masse knapper og touchskærm, så er der i 19_19 Concept placeret en gennemsigtig plade, der i slukket tilstand giver udsigt til omgivelserne (her igen med inspiration fra helikopter-universet) men i tændt tilstand forvandles til en skærm, der kan afspille film eller andet for de rejsende. I stedet for de mange knapper, der i traditionelle biler skal regulere varme, luftstyrke, lyd, navigationen etc, så er der her en lille rund cylinder med noget animeret grafik, der er denne personlige assistent. Afhængigt af om bilen er i selvkørende mode eller køres manuelt, så skifter den position fra synlig oppe i forruden til en mere skjult placering under det vi kalder instrumentpanelet – trods der ingen instrumenter er.
Når bilen køres manuelt, så er denne lille cylinder ”gemt væk” så hverken den eller den store skærm kan distrahere føreren under kørslen. Den forbliver dog aktiv og medhjælpende. Men når der skiftes til selvkørende mode, så ”titter” denne lille cylinder/personlige assistent op i forruden, tager kontrollen og giver frit udsyn til den store skærm, også for personen i førersædet. Når køretøjet ikke er i det selvkørende mode viser de fornødne informationer i førerens synsfelt i forruden ved hjælp af en teknologi, som man også kender fra kampfly. På den måde får chaufføren bedst muligt informationer som ruteanvisninger, fart etc. og sikkerheden holdes i top.
En enkelt sætning er nok til at interagere med køretøjet, hvis man vil vælge en ny playliste, afspille en film, et videospil, en app eller lign. Det samme gælder, hvis man ønsker at justere belysningen i kabinen, ændre temperaturen, foretage et opkald eller måske sende en besked. Den personlige assistent er udstyret med stemmegenkendelse, der er udviklet af SoundHound Inc., et Silicon Valley start-up firma og strategisk partner med PSA koncernen. Systemet, der vil være at finde i fremtidige Citroën og PSA modeller, er baseret på det man kalder “deep meaning understanding” teknologi og kan forstå og agerer på flere spørgsmål i samme sætning, som et menneske. Ligeledes kan det forstå over 40 forskellige sprog og har den hurtigste stemmegenkendelse i verden. Så når brugerne siger ”Hej Citroën”, så lyser den farverige brugerflade på cylinderen op og giver svar. Når den personlige assistent ”tænker” eller snakker, så viser den samtidig grafiske animationer for at holde kontakten med brugeren.
MERE FREMTID
Futuristisk men endog realistisk er 19_19 drevet af en komplet elektrisk drivlinje med power nok til hurtige accelerationer, en sjov og energisk køretur og tophastigheder på 200 km/t. Firhjulstræk, 2 motorer og et 100kWh batteri giver det store moment på 800 Nm og 340 kW. Dette dog uden at begrænse rækkevidden, der er helt op til 800 km (WLTP). Ligeledes er den udstyret med quickcharge, der giver 600 km rækkevidde på bare 20 min opladning, og dermed virkelig en elbil, der duer til de lange distancer. Ydermere kan induktionssystemet lade batteriet uden kabler, men dette kræver naturligvis at infrastrukturen tillader det.
19_19 Concept, gør altså op med alle gammeldags forestillinger om biler, elektrisk drift og kan bruges til alle former for eventyrer i fremtiden.
MERE CITROËN
Den 4. juni 2019 er det den officielle fødselsdag – dagen, hvor det er 100 år siden, André Citroën gjorde bilen opnåelig for det almene menneske ved at skabe Europas første serieproducerede bil. André Citroën skabte ikke bare en enkel, robust og tilgængelig bil. Han forstod også, at for at bilen skulle få succes, så skulle man kigge på hele oplevelsen. Ikke bare skulle bilen leveres køreklar og til en lav indkøbspris, den skulle også have lave driftsomkostninger, være nem at bruge, nem at servicere og kunne køres af alle. Skaberen af Citroën-mærket var en ekstremt visionær mand, der stod bag mange afgørende innovationer, som vi, i nutidens biler og forhandlernet, tager for givet.
For Citroën er denne grundide og vision stadig altafgørende også i fremtiden være DNA’et – om end tænkt i forhold til både nutidens og ikke mindst fremtidens udfordringer, efterspørgsel og behov for transport. 2019 skal for Citroën derfor bruges til at fejre den store og runde fødselsdag og gør det med biler, som André Citroën ville have skabt dem. Analyser viser, at i fremtiden, så vil næsten 70% af befolkningen bo i byerne. Derfor er den første bil , Ami One Concept, der blev vist første gang på den årlige biludstilling i Geneve i starten af marts, også en delevenlig bybil til den øgede befolkning i byerne og ligeledes den øgede efterspørgsel af mindre, delevenlige elektriske biler. Men analyser viser også af disse mennesker i weekenderne i stigende grad ønsker at have frihed til at komme væk fra byerne. Dette er nu muligt med denne 19_19 Concept, der er netop er tiltænkt dette behov og som et perfekt supplement.