Først ville de, så havde medierne misforstået noget. Og nu vil Citroën alligevel gerne bygge en ny 2CV, lyder det fra mærkets administerende direktør.
Citroën 2CV vil blive genoplivet. Den franske bilproducent har ændret sin tidligere holdning og planlægger nu at producere en elektrisk udgave af den ikoniske 2CV-model.
– Vi har en arv at se tilbage på, men nu ønsker vi, at vores ikoniske modeller skal bære os ind i fremtiden, udtaler Citroëns administrerende direktør, Thierry Koskas, til Daily Mail.
En udmelding der kom i forbindelse med den britiske lancering af deres nye e-C3-model.
Citroën 2CV, der oprindeligt blev lanceret i 1948, var en billig bil designet til efterkrigstidens Europa. Den opnåede alligevel stor popularitet og blev produceret helt frem til 1990.
Bilen fik desuden adskillige kælenavne i flere lande. Nu planlægger Citroën at genoplive modellen som en elbil.
2CV genopstår fordi Citroën er misundelige på Renault
Det forventes, at den nye Citroën 2CV kan være på markedet allerede i 2027. I hvert fald hvis man skal tro den administerende direktør Thierry Koskas. Han har ellers for ganske nylig afvist idéen om en ny 2CV.
Beslutningen om nu alligevel at gøre alvor af en ny 2CV kommer efter, at Citroën tidligere har afvist rygter om en genoplivning af modellen.
Det har angiveligt lagt pres på Citroën-ledelsen, at Renault har succes med deres genoplivning af 5-modellen, der i dag også er en elbil.
– Du kan gå overalt i verden, og du vil møde en, der er interesseret i og kan lide 2CV,” siger Thierry Koskas.
Nyheden om den kommende elbil har skabt stor opmærksomhed. Koskas har understreget, at planerne om retro-designede modeller har været under vejs i længere tid.
– Vi har længe planlagt retrodesignede modeller. Men vi kommer ikke til at genoplive alle modeller fra vores historiske katalog, siger direktøren.
Der er spekulationer om, at Citroën udover den elektriske 2CV også overvejer at producere en retroversion af en anden mindst lige så kendt model – nemlig DS.
Citroën 2CV var oprindeligt en simpel og praktisk bil. Om mærket i dag – eller rettere sagt i 2027 – kan ramme den samme ånd, må tiden vise.
Men bliver det en succes, er der grund til at tro, at produktionen vil kunne køre meget længe. Renault har eksempelvis planer om kun at opdatere indmaden i den elektriske Renault 5. Designet for bliver det samme i årevis.
Læs flere artikler efter annoncerne: