Jeremy Clarkson er en mand med mange og ofte markante meninger. I et afsnit af Grand Tour fik han sagt, at fri hastighed er meget bedre end fartgrænser.
Jeremy Clarkson har udtalt, at fri hastighed på motorveje er bedre end fartgrænser. Ifølge ham er det sikrere, fordi bilisterne kan fokusere på vejen frem for at holde øje med skilte.
– Hastighed redder liv. Bilisterne skal ikke kigge på fartskilte hele tiden og kan i stedet fokusere på vejen. I England er der så mange hastighedstavler, at vi er tvunget til at se mere på tavlerne end på vejen, siger Clarkson.
Clarkson er kendt som en af de tidligere værter på det britiske bilprogram Top Gear, hvor han arbejdede sammen med James May og Richard Hammond fra 2002 til 2015. Han blev senere fyret af BBC på grund af dårlig opførsel, og udtalelser som BBC mente var uacceptable.
Efter sin afskedigelse vendte Clarkson tilbage til tv-skærmen med et nyt program, The Grand Tour, hvor han igen dannede trio med May og Hammond. Programmet har været en kombination af succes og kontrovers, og trioen har siden forladt projektet.
I en episode fra 2020 argumenterede Clarkson for fri hastighed på motorveje, som han mente ville gavne økonomien og sikkerheden.
– Tysklands økonomi er vokset dobbelt så meget i forhold til Storbritanniens de seneste 15 år. Det er, fordi vi kører 40 km/t på vejene, og tyskerne kører 300 km/t, udtalte han.
James May, hans nu tidligere kollega, er enig:
– Kører alle bilister 250 km/t, hvor der er fri fart? Nej, selvfølgelig ikke. Og det er ikke alle, der skynder sig ind i løveburet i en zoologisk have, bare fordi nogen har glemt at låse burets dør. Her i Tyskland er det ikke kaos på autobahn, selvom der er fri fart på mange strækninger.
Den tyske Forbundsdag stemte i 2019 om at indføre fartgrænser på autobahn. Men et stort flertal afviste forslaget.
498 stemte imod, mens 126 var for. Cirka 70 procent af Tysklands motorvejsnet på 12.174 km har stadig ingen hastighedsbegrænsning, og statistikker viser, at autobahn har en af verdens laveste dødsrater.
Selvom mange ulykkesårsager kan forklares med andre faktorer end hastighed, diskuterer Clarkson og hans kolleger ofte emnet.
I et eksperiment forsøgte de at nå deres højeste hastigheder. Richard Hammond nåede 249 km/t i en Jaguar F-Pace, Clarkson kørte 239 km/t i en Range Rover, og James May blev distraheret af sit kamera, der viste motorens omdrejninger i stedet for hastigheden.
Clarkson afsluttede spøgende med en kommentar:
– May er en idiot, så slå ham ud af løbet.