VTEC YO!…Altså ikke i en gammel Honda Civic, men i en mindst lige så gammel VW Polo.
K20. Det ene bogstav og to tal betegner den fire-cylindrede, 2-liters motor, som Honda mellem 2001 og 2011 smed i alt fra deres mindste Civic til den noget større Accord.
Motorens største partytrick er den variable ventilstyring, eller VTEC som japanerne kalder det, der sætter ind, når motoren snurrer med omkring 6.000 omdrejninger i minuttet.
Systemets fornemmeste opgave er at levere motorens maksimale ydelse ved de helt høje omdrejninger. Faktisk æder K20-motoren gerne op til 8.2500 omdrejninger.
LÆS OGSÅ: “Big Black” er den ondeste Supra-kit til dato
Men når det så er sagt, er det ikke lige, hvad vi havde forestillet os lagt mellem forhjulene på en gammel Volkswagen Polo 6N. Men se så lige, hvad der dukkede op på Santa Pod Raceway i England forleden.
Det gjorde Craig Searle med sin VW Polo, der har K20-motor og Borg Warner-turbo. Noget de nuværende Nankang-gadedæk slet ikke kan håndtere.
LÆS OGSÅ:… Om denne potent Polo med kulfiber-karosseri og tæt på 1.000 hk
Så næste gang, Craig og gutterne dukker op på startstregen, er det med en Polo på semislicks.