Et nyt lovforslag fra regerigen forbyder kommunerne at sætte farten på veje med en vis mængde trafik ned. Cyklistforbundet er rasende.
Cyklistforbundet er rasende over et nyt lovforslag fra regeringen, der vil forbyde kommunerne at sætte hastighedsgrænsen ned til 30 km/t. I sit høringssvar kalder Cyklistforbundet lovforslaget for en katastrofe.
– Vi er meget kritiske over for dette lovforslag, siger Kenneth Øhrberg Krag, direktør i Cyklistforbundet, i en pressemeddelelse.
– Det er helt ude af trit med tiden og strider imod ønsket om at skabe mere cykelvenlige byer.
Lovforslaget, der har til formål at fjerne politiets rolle i trafikafviklingen og overføre den til kommunerne, indeholder en række begrænsninger for kommunernes handlefrihed.
– Regeringen ønsker at begrænse kommunernes mulighed for at regulere trafikmængden og hastigheden i byerne, siger Kenneth Øhrberg Krag.
– Det vil have store konsekvenser for trafiksikkerheden og muligheden for at skabe attraktive byrum.
Cyklistforbundet påpeger, at lovforslaget vil forhindre etableringen af 30 km/t-zoner og begrænse muligheden for at indføre ensretning af gader og kørselsforbud.
– Hvis denne lov havde været gældende tidligere, ville mange projekter, der har forbedret bymiljøet, ikke have været mulige, siger Kenneth Øhrberg Krag.
– Det gælder blandt andet lukningen af Nørrebrogade i København og Thomas B. Thriges Gade i Odense.
Cyklistforbundet mener, at lovforslaget er i modstrid med den generelle tendens i samfundet, hvor mange kommuner ønsker mindre biltrafik og lavere hastigheder i byerne.
– Det er bekymrende, at regeringen fremsætter et lovforslag, der strider imod ønsket om at skabe mere bæredygtige og cykelvenlige byer,” siger Kenneth Øhrberg Krag.
Han tilføjer, at mange kommuner også er kritiske over for lovforslaget, da det vil forhindre dem i at gennemføre planlagte projekter.
Cyklistforbundet opfordrer transportminister Thomas Danielsen (V) til at lytte til høringssvarene og ændre lovforslaget.
– Vi håber, at ministeren vil tage kritikken til sig og ændre lovforslaget, så det ikke ødelægger muligheden for at skabe bedre byer for alle, siger Kenneth Øhrberg Krag.
Omvendt afviser Thomas Danielsen, at det er kommunerne der bestemmer den slags. Det slog han allerede fast, da lovforslaget blev fremsat.
Ifølge ministeren har det altid været en statslig opgave at fastsætte hastighedsgrænserne. Han understreger, at kommunerne stadig har frihed til at ændre på en stor del af vejnettet.
Læs flere artikler efter annoncerne: