Det går godt med med salget af nye el- og hybridbiler. Måske for godt. Nu advarer Transportministeriet om at køerne ved ladestanderne bliver længere.
Der bliver solgt godt med el- og hybridbiler. Mange bilister kan lade bilerne op på hjemmeadressen. Men de, der ikke kan, skaber pres på de offentlige ladestandere.
Og hvis ikke der kommer mere tempo på etableringen af nye ladestandere, kan ‘køen til ladestanderen blive længere,’ skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.
Da september blev til oktober, var der cirka 4.600 offentlige ladepunkter i Danmark – en stigning på knap ni procent den måned. Og selvom det går hurtigere end tidligere med etableringen af nye ladestandere, så skal cirka 1.000 elbils-bilister stadig dele ét ladepunkt, som det ser ud nu.
6 stationer = 56 millioner kr.
Når man ser på antallet af elbiler, måtte fire elbiler i 2018 deles om én ladestandere. I september i år var det tal helt oppe på 11 elbiler pr. ladestander.
– Det går rigtig stærkt med salget af opladelige biler, og det giver en stigende efterspørgsel på ladeinfrastruktur. Derfor vil jeg opfordre alle aktører, både operatører, kommuner, boligforeninger og erhvervslivet til at sætte gang i opsætningen af ladestandere, siger transportminister Benny Engelbrecht i pressemeddelelsen.
Med den såkaldte Infrastrukturplan 2035 har regeringen afsat en halv milliard kr. til etableringen af flere ladestandere. Men den slags koster lidt. For 56 millioner kr. kommer der blot 6 nye lynladeparker op langs det statslige vejnet.