Et forkert løft under hjulskift på en elbil kan få store økonomiske konsekvenser. Især batteripakken er udsat.
En enkelt fejl kan føre til en værkstedsregning på flere hundrede tusinde kroner.
I et norsk tilfælde kostede en batteriskade efter forkert brug af løfteudstyr ejeren 380.000 danske kroner.
Mange bilejere vælger selv at skifte mellem sommerdæk og vinterdæk. Det kan spare nogle penge i øjeblikket. Men for elbilejere kan uvidenhed om korrekt løfteteknik blive meget dyrt.
Udfordringen ligger ofte i placeringen af bilens løftepunkter. På mange elbiler sidder de tæt på det store og følsomme batteri. Det kræver præcision at placere donkraften korrekt.
Forsikringsselskabet Gjensidige i Norge melder om flere sager. Kunder opdager mærker og skader på batterikassen nær løftepunkterne efter hjulskift. Det viser, at problemet er reelt.
Den dyreste sag involverede udskiftning af et helt batteri. Prisen løb op i 603.000 norske kroner, hvilket svarer til cirka 380.000 danske kroner. Det understreger alvoren ved forkert håndtering.
Risiko for brandfare og dyre skader ved forkert løft
Arne Voll er kommunikationschef hos Gjensidige. Han advarer mod konsekvenserne ved forkert brug af løfteudstyr.
– Hvis man er uheldig og bruger løfteudstyr forkert, kan regningen blive astronomisk høj,” siger han i en kommentar til norsk TV2
Han peger på den korte afstand mellem løftepunkt og batteri på visse bilmærker.
Det kræver ekstra opmærksomhed fra alle, der skifter dæk. Det gælder både private bilejere og professionelle værksteder.
En anden alvorlig risiko er brandfare. Hvis batteriet beskadiges under løftet, kan battericellerne begynde at lække. Det kan føre til brand i bilen.
Dennis Alexis er driftschef hos Scandinavian Tire & Rim Organisation. Han forklarer faren.
– Hvis et batteri er beskadiget, og der opstår en lækage i cellerne, er der stor risiko for brand.
Branden starter ikke nødvendigvis med det samme. Den kan opstå flere dage efter skaden er sket. En batteribrand er desuden meget vanskelig at slukke.
Gode råd til sikkert hjulskift på elbil
Skader på batteriet mærkes ikke altid straks. Det gør situationen endnu mere risikabel. Derfor er korrekt løfteteknik afgørende for sikkerheden.
Elbiler stiller særlige krav. Nogle modeller, som Tesla, kræver specielle løftepuder for at undgå skader.
Andre elbiler skal løftes i begge sider samtidigt.
Eksperter fraråder generelt private at skifte hjul på elbiler selv. Dennis Alexis peger på elbilers højere vægt og anderledes chassisdesign. Det kræver særlig viden og udstyr.
– Med den eksplosion af elbiler og hybrider er bilerne blevet tungere, siger Dennis Alexis.
Han efterlyser mere uddannelse og autorisation af værksteder, der håndterer dækskift på elbiler.
Hvis du alligevel vil skifte hjul selv, skal du forberede dig grundigt. Læs bilens instruktionsbog nøje for at finde de korrekte løftepunkter. Brug altid en CE-certificeret donkraft, der kan bære bilens vægt plus en sikkerhedsmargen.
Sørg for at bruge eventuelle påkrævede løftepucke korrekt. Spænd altid hjulboltene med en momentnøgle efter producentens anvisninger. Det sikrer, at hjulene sidder som de skal.
Boosted har tidligere sat fokus på vedligeholdelse af biler. Også den del som kun meget få taler om. For elbilen er ikke så gratis at køre rundt i, som mange tror. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk