Danmark er et af de værste lande at eje en klassisk bil i. Faktisk er det kun i Luxemborg, hvor der er værre betingelser for disse biler.
Tilbage i 2020 besluttede den daværende regering at lave om på bilafgifterne. Det gik også udover veteranbilerne. Bl.a i form af stigende periodisk afgift. Fire år senere viser resultatet sig.
Ifølge en ny opgørelse, som engelske Limited100 står bag, er det næstværste land at eje en klassisk bil i nemlig Danmark.
Det skriver firmaet i en pressemeddelelse.
Faktisk er det eneste, Danmark klarer sig sådan nogenlunde med, antallet af dødsulykker. Sammenlignet med de andre lande i undersøgelse, er dødsulykkerne på de danske veje heldigvis relativt få. Hvert år dør cirka 160 personer i trafikken herhjemme.
Men det er stadig alt for dyrt både at købe og vedligeholde en klassisk bil i Danmark. Vejene i Danmark giver Limited100 heller ikke meget for.
LÆS OGSÅ: Svenske politibiler er så ringe at bagruderne eksploderer
Hvad der måske er mere overraskende, er at et land som Schweiz, hvor alt motorsport var forbudt mellem 1955 og 2022, ligger nummer 3 på listen. Et land som Norge, hvor alle biler over 20 år er afgiftsfrie, ligger lige under alpelandet.
Tyskland topper nok ikke så overraskende listen. Det er også her, man finder Europas absolut største bilmarked på alle parametre. Både når det kommer til nye – og i klassiskernes tilfælde – brugte biler.
Herhjemme, hvor forholdene for klassiske biler placerer Danmark på en 28. plads ud af 29 lande, skal både almindelige personbiler og veteranbiler betale meget mere i periodiske afgifter de næste mange år. Læs meget mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!