Selvom elbilerne i januar mรฅned sat pรฅ 64 procent af markedet herhjemme, er biltypen stadig bagud i forhold til andre lande.
Danmark halter stadig efter, nรฅr det gรฆlder elbiler. Elbiler er ikke sรฅ udbredte i Danmark som i andre lande.
Norge er fortsat langt foran bรฅde Sverige og Danmark. Intet andet land har en tilsvarende andel af nyregistrerede elbiler.
I januar blev der sat endnu en rekord i Norge med en elbilandel pรฅ 96 procent. Danmark fรธlger dog โtรฆt efterโ og indtager andenpladsen.
I Danmark var der ogsรฅ en ny rekord i januar med 64 procent elbiler. Selvom der stadig er et stykke vej til Norges tal, er der sket en betydelig stigning i Danmark.
Sverige har en helt anden situation. I januar var elbilsandelen kun 28,5 procent. Det hรธjeste antal elbiler der nogensinde er solgt pรฅ den anden side af รresund i en januar mรฅned.
Det er dog vรฆrd at bemรฆrke, at der tilbage i december 2022 blev solgt nรฆsten 50 procent elbiler pรฅ nybilmarkedet i landet. Siden da er elbilernes andel af markedet faldet markant. Isรฆr efter at de svenske myndigheder droppede alt statsstรธtte til elbiler.
Mobility Sweden forventer pรฅ den anden side, at andelen af elbiler vil stige i 2025. Alt elbilerne vil fylde mere skyldes dog ikke nรธdvendigvis, at bilisterne har mest lyst til elbiler.
I stedet skal det ses som et udtryk for, at bilmรฆrkerne har brug for at sรฆlge flere elbiler for at undgรฅ store emissionsbรธder fra EU.
Et mรฆrke som Volkswagen forventer eksempelvis fรธrst at vรฆre klar med en elbil til omkring 150.000 danske kroner i 2027. Lรฆs mere om den bil her.
โ Vores vurdering er, at elbiler vil stige og stรฅ for 40 procent af nyregistreringerne i lรธbet af รฅret. Samtidig er der behov for politiske tiltag for yderligere at รธge andelen af elbiler og beholde brugte elbiler i landet, siger Sofia Linder, chefรธkonom for Mobilitet Sverige.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: