Plugin-hybriden Ford Kuga er populær som aldrig før i Danmark, men nu rådes de danske ejere til IKKE at lade bilen op.
Alene i juli måned i år kom 1.688 nye Ford Kuga PHEV på de danske veje. Men der er problemer for den ellers så populære model.
Den kan nemlig risikere at bryde i brand, har Ford fundet ud. Det skyldes problemer med bilens højspændingsbatteri, skriver Ekstra Bladet.
Derfor tilbagekalder bil-giganten tusindvis af Kuga’er på verdensplan. Således også i Danmark, hvor 2.900 Kuga-ejere torsdag d. 13 august får brev om, at de skal en tur forbi værkstedet med deres bil.
I en pressemeddelse oplyser Ford i Danmark, at det drejer sig om plug-in hybrid-biler produceret før 26. juni 2020. Dem er der solgt 2.901 af i Danmark.
LÆS OGSÅ: BMW M3 Touring har fået grønt lys i München
Og netop fordi der er risiko for brand, understreger Ford, at de berørte Kuga PHEV-ejere ikke må oplade deres biler, før fejlen er udbedret på et værksted.
– Indtil servicekampagnen er udbedret, må Kuga Plug-in Hybrid IKKE oplades via kabel – hverken derhjemme eller offentligt, herunder heller ikke med nødlader, da dette i sjældne tilfælde kan udgøre en brandfare. Samtidig skal al kørsel foregå i køreprogrammet EV Auto, skriver Ford Danmark.
Ford oplyser, at berørte kunder fra 13. august kan kontakte deres Ford-forhandler for at aftale en tid for udbedring af fejlen, som vil ske fra 24. august og frem. Reparationen er på Fords regning.
Ikke første omgang problemer – ingen nye
Det er ikke første gang, at Ford Kuga plages af batteriproblemer. Problemet er velkendt, hvilket blandt andet betyder, at Ford forsinker udleveringen af nye Kuga PHEV’er, indtil problemet er udbedret.