Dieselbilen må set sig overhalet i salgstallene. Og faktisk kunne salget af elbiler være gået endnu hurtigere, spår dansk bilforhandler.
Alene i det første halvår af 2021 steg salget af nye elbiler herhjemme med 136 procent. Og det kan godt mærkes ude hos forhandlerne.
Et godt eksempel på det er bejleren til Årets Bil i Danmark 2022, den elektriske Kia EV6, som kom til Danmark sidste år. Her står interesserede danskere ligefrem i kø for at få en prøvetur. Det oplever man i hvert fald hos bilimportøren Nielsen Car Group.
– I dag er der langt flere kunder, der vil have en elbil, end nogensinde før. Udviklingen er helt, som vi har forventet. Men det går markant hurtigere, end vi havde regnet med, siger Bjarne Nielsen, der er direktør i Nielsen Car Group, i en pressemeddelse.
Rækkevidden er en ‘dealbreaker’
Direktøren mener, at man kunne have solgt langt flere biler, end tilfældet er. Men det sætter globale forsyningsproblemer, som i bil-industrien især betyder mangle mikrochips i produktionen, en stopper for.
I 2020 foretog bilimportøren en rundspørge blandt 2.700 af sine kunder. Og her svarede 26 procent, at de ville vælge en elbil næste gang. Det peger ifølge Bjarne Nielsen på især én tendens.
– Dieselbilerne er så småt på vej til at blive udfaset i den brede befolkning – det er der ikke længere tvivl om. Og det går hurtigere, end de fleste havde forventet, forklarer direktøren.
Af pressemeddelsen fremgår det dog også, at især elbilers rækkevidde har afgørende betydning for kundernes valg.