Fredag fik medarbejdere i både Sverige og Danmark besked på, at de er fyret og dermed fortid i Wismo Group. Mindst én direktør er fratrådt.
En række danske og svenske ansatte fik fredag i sidste uge at vide, at de ikke længere er en del af bilimportøren Wismo Group. Det tidligere K.W Bruun.
Ifølge Motormagasinets oplysninger drejer det sig om 50 ansatte i de to lande. De har alle fået en fyreseddel.
Mediet skriver endvidere, at Citroën-direktøren fra Wismo, som har importen af Stellantis-koncernen i Danmark og Sverige, er fratrådt sin stilling.
Fyringsrunden kommer i en periode med stormvejr for den tidligere danske bilimportør, der sidste år kom på udenlandske hænder.
Udover fyringsrunden skylder det nye selskab mere end 1 milliard kroner alene i renter, efter at der blev lånt penge til opkøbet.
Udgiften stammer fra et lån på 7,9 mia. kr., som GAHP ydede til sit danske datterselskab, 487 Cornwall Investment, i forbindelse med købet af Wismo Group i 2024.
Lånet har en årlig rente på 11,5 pct., hvilket resulterer i en årlig renteudgift på ca. 900 mio. kr.
Fyringerne, der blev meldt ud i fredags, betyder, at Wismo har sagt farvel til 10 procent af sine ansatte.
Importen har de seneste år forsøgt at distancere fra det kriseramte Stellantis ved at tage en række kinesiske mærker til Danmark.
Senest har man med det nye mærke Navor smidt en prisbombe under markedet. Og det selvom elbilerne i begyndelsen af det nye år raslede ned i pris. Læs mere om den nye hybridbil her.
Ifølge CVR-registeret havde Wismo Group i 2023 – da man stadig kaldte sig K.W Bruun – et resultat på over én milliard kroner før skat. Dobbelt så meget som i 2019.
Wismo er omvendt ikke og langt fra de eneste der skal på økonomisk slankekur. Flere forhandlere, importører, underleverandører og bilmærker skærer ned i øjeblikket.
Nogle skal dog spare mere end andre. Meget mere. Den tyske gearkasseproducent ZF skal eksempelvis finde over 40 milliarder kroner de næste par år. Det har allerede udløst varslinger om fyringer i tusindvis.
Også hos Volkswagen står den på nedskæringer. Faktisk skal hele koncernen skære ned. VW vil lukke hele fabrikker, og Audi lukker i begyndelsen af februar sin eneste fabrik i Belgien. Alt sammen et led i en større spareplan.
Andre bilmærker har omvendt allerede knækket halsen. Fisker Inc. gik konkurs sidste år, og allerede i begyndelsen af januar kunne de næste bilmærker melde, at konkursen står lige for døren.
Hvis det da ikke allerede er sket. I sidste uge meddelte en hollandsk Porsche-ombygger, der satsede på at konvertere klassiske biler til rene elbiler, at man drejer nøglen om, fordi det var for svært at rejse penge til projektet.