Forbrugerombudsmanden mener, at den danske importør har sagt flere ting, som Mercedes slet ikke kan leve op til.
Mercedes-Benz i Danmark er det seneste bilmærke, som har fået forbrugerombudsmanden på nakken.
Det tyske mærke er blevet politianmeldt for en række udsagn i noget markedsføring, som forbrugerombudsmanden mener, at Mercedes ikke lever op til.
Det skriver tilsynsmyndigheden selv i en pressemeddelelse.
Især hæfter forbrugerombudsmanden sig ved, at Mercedes i Danmark kalder sig for ‘certificeret miljøvenlig’, samtidig med at mærket i Danmark hævder, at man er en ‘del af den grønne revolution’.
LÆS OGSÅ: Bilmærke beordrede forhandlere til at svindle
Noget, der i forbrugerombudsmandens øjne får bilmærket til at fremstå som en mindre belastning for miljøet, end det i virkeligheden er.
Markedsføring af de tiltag, virksomheder iværksætter for at nedbringe deres miljøbelastning, er vigtig information til forbrugerne.
– Men oplysningerne skal være korrekte og må ikke give forbrugerne et indtryk af, at virksomheders tiltag er mere vidtgående, end de er. Det er vildledende markedsføring og strafbart, siger fungerende forbrugerombudsmand Andreas Weidemann.
Det var miljøorganisationen Greenpeace, der i første omgang gjorde forbrugerombudsmanden opmærksom på Mercedes’ udsagn i Danmark.
Politianmeldelsen kommer ganske kort efter, at forbrugerombudsmanden slog ned over for en anden dansk bilimportør, fordi bilmærket hævdede at være ‘verdens mest bæredygtige bilproducent’. Læs mere om det her.