Det har været og er dyrt for nordamerikanske Global Auto Holdings at blive dansk bilimportør. Opkøbet af K.W. Bruun koster alene en milliard kroner i renter.
Wismo Group, ejet af Global Auto Holdings PLC (GAHP), står over for en betydelig renteudgift på næsten en milliard kroner i 2025.
Udgiften stammer fra et lån på 7,9 mia. kr., som GAHP ydede til sit danske datterselskab, 487 Cornwall Investment, i forbindelse med købet af Wismo Group i 2024. Lånet har en årlig rente på 11,5 pct., hvilket resulterer i en årlig renteudgift på ca. 900 mio. kr.
Det skriver Motor-magasinet.
GAHP, der for få år siden blot var en mindre koncern med 16 forhandlere i USA og Canada, har gennemgået en betydelig ekspansion.
I 2023 opkøbte de den britiske forhandlergruppe Pendragon, og i 2024 fulgte købet af Wismo Group, tidligere kendt som K.W. Bruun Import og K.W. Bruun NxT.
For at finansiere disse opkøb har GAHP, ifølge deres årsregnskab fra 2023, optaget lån og udstedt obligationer for samlet 15,51 mia. kr. med renter, der varierer mellem 8 pct. og 11,5 pct.
Denne strategi har ført til spekulationer om, hvorvidt GAHP’s forretningsmodel minder om en kapitalfond, der foretager gældsbaserede opkøb for at få hurtige resultater til at dække en voldsom gæld og med tilhørende renter.
Wismo Group, der importerer en række bilmærker, herunder Stellantis-mærkerne (Peugeot, Citroën, DS Automobiles, Opel, Fiat, Alfa Romeo og Jeep), oplevede i 2024 et fald i markedsandelen i Danmark og havde udfordringer med at sikre tilstrækkelig levering af biler til forhandlerne.
Om Wismo Group kan vende udviklingen i sådan en grad, at de også kan betale deres gigantiske lån tilbage, vides endnu ikke.
Først skal importøren koncentrere sig om 1.278 tilbagekaldte biler med en potentiel livsfarlig fejl. Boltene, der holder bærearmene på to Peugeot-modeller og en teknisk beslægtet Opel, kan nemlig knække.
Selvom Wismo tilbagekaldte bilerne i december, har importørens forhandlere i første omgang fået besked på kun at reparere deres egne demobiler. Koncernen fastholder dog over for både FDM og Motor-magasinet, at man har fulgt alle retningslinjer fra de danske myndigheder.