Sidste år blev det flere steder i Danmark ulovligt at køre rundt i dieselbiler uden partikelfilter. Det har fået efterspørgslen til at eksplodere.
De skrappere miljøzoneregler har i den grad fået danskerne til at efterspørge partikelfiltre. I hvert fald dem der kører dieselbiler uden sådan et filter.
Siden 1. oktober har ingen dieselbil uden partikelfilter nemlig måttet køre rundt i de fem danske miljøzoner på Frederiksberg, i Odense, Aalborg, Aarhus og København.
Det har dog ikke luet helt så meget ud i de gamle dieselbiler, som man kunne tro. I stedet er efterspørgslen på partikelfiltre steget med næsten 700 procent.
Det viser tal over registrerede eftermonteringer, som Motorstyrelsen har givet Autopart24 aktindsigt i.
LÆS OGSÅ: Har ingen bil men politiet nægter at annullere Thomas’ fartbøde
Det oplyser virksomheden i en pressemeddelse.
Hvor Motorstyrelsen i 2022 registrerede 539 eftermonteringer af partikelfiltre på personbiler herhjemme, steg det tal 4.297 i sidste år, hvor de nye regler trådte i kraft.
En stigning på lige knap 700 procent. Og det er en udvikling, Troels Meier, der er direktør i Autoparts24, kalder enormt positiv.
– Det enormt positivt, at så mange bilejere har investeret i et partikelfilter og på den måde bidrage til luftkvaliteten i stedet for en måske nemmere løsning som at sælge bilen til udlandet, hvor andre borgere så skulle udsættes for partiklerne, siger han.
LÆS OGSÅ: Østrig indfører vanvidsbilist-lov efter dansk forbillede
Også hos onlinemarkedspladsen selv har man kunnet mærke en stigende efterspørgsel på partikelfiltre. Her notere man sig en fremgang på 200 procent.
For virksomheden handler det dog også om, at partikelfiltre-ordningen er et skridt i den rigtige retning for miljøet.
– Det er vigtigt, at vi hele tiden finder grønne løsninger i forhold til biler. Og når over 4.000 dieselbiler nu udleder langt færre skadelige stoffer end før, så er det et lille men godt skridt og en positiv udvikling for os alle, siger Troels Meier.