Motorsportens kongeklasse har aldrig været tættere på Danmark. Planer om ny F1-bybane i København er godkendt
Det er stærke kræfter som tidligere videnskabsminister Helge Sander, tidligere direktør i Saxobank Lars Seier og Jan Magnussen, der nu endeligt kan gå videre til ejerkredsen bag Formula 1 med planerne en bybane i København.
Det oplyser Jyllands-Posten, der har fået aktindsigt i sagen hos Købehavn Kommune. Og det kommer til at gå stærkt i hovedstadsbyen, hvis ejerkredsen Liberty Media endeligt blåtstempler planerne.
300 kilometer i timen over Knippelsbro, videre over Slotsholmen og med et brøl forbi Christiansborg. Bybanen skal desuden tilføjes Langebro, så der er hele to eleverede strækninger på den indtil videre 4.55 kilometer lange bane bestående af ni sving og to hurtige langsider.
BANEDESIGNER BEGREJSRET
Dermed bliver bybanemangler stadig lidt på Baku n i den danske hovedstad 1.6 kilometer længere end den legendariske ditto i Monaco. Mens der haltes noget efter Aserbajdsjan, hvor Baku-banen ligger med sine 6.006 meter.
Den berømte banedesigner Hermann Tilke har allerede været indeover projektet og besøgte København i marts i år. Her fandt tyskeren ifølge Helge Sanders udtalelser til Jyllands-Posten særdeles postive takter ved tanken om baneplanerne.
“Det var tydeligt, at Hermann Tilke var meget begejstret for banen. Den foreslåede rute udgør mange færre forhindringer, end det han havde forventet, når der er tale om en bane i midten af en storby“, siger Helge Sander til JP.
Endnu er den præcise rute og dermed angivelsens af, hvor det ternede flag skal falde ikke på plads endnu.
“Placeringen af målstregen er ikke på plads endnu, hvilket også gør sig gældende med pit-området. Den beslutning vil blive taget på et senere tidspunkt,” siger Jan Magnussen.
Går alt, som det skal, kan Formula 1-feltet forventes til København og Danmark allerede i 2020.