Syntetisk benzin holder forbrændingsmotoren i live efter 2035. I hvert fald i EU. Men elbilen er bare bedre, siger dansk professor fra DTU.
Elbilen er bare bedre.
I hvert fald i forhold til biler med forbrændingsmotor. Syntetisk brændstof ændrer ikke på det billede.
Det mener professor Jakob Kibsgaard fra DTU Fysik.
I et interview med Ekstra Bladet forklarer professoren bl.a., at energitabet i syntetisk benzin simpelthen er for stort til, at det vil give mening i personbiler.
LÆS OGSÅ: Disse danske bil-ejere laver flest buler
Desuden er det dyrere at fremstille syntetisk fremfor rigtig oliebaseret benzin, siger han.
Faktisk er der allerede i produktionen et energitab på 30 procent i det kunstige brændstof, mener Jakob Kibsgaard. Og i selve motoren på fossilbil vil kun 10 procent af den tilbageværende energi blive til egentlig fremdrift, siger han.
Der er altså ingen idé i, at koncerner og bilmærker som Stellantis, Porsche, Lamborghini og Ferrari arbejder i at udvikle syntetisk brændstof.
Et sted kan det dog godt give mening. Nemlig den tunge transport. Her vil elmotorer aldrig være en reel mulighed, medgiver Jakob Kibsgaard.
Kort efter avisen i marts bragte interview med DTU-professoren blev EU dog enige med Tyskland om ikke at forbyde forbrændingsmotoren. Og her spiller syntetisk benzin faktisk en afgørende rolle. Læs mere om det her.