Et nyt kvotesystem i EU vil allerede i 2027 sende brændstofpriserne i vejret, vurderer den danske professor Mogens Fosgerau.
Lige nu kan bilisterne varme sig ved, at prisen på brændstof ikke er set billigere siden i sommer. Men det bliver ikke ved.
Det er dog ikke nødvendigvis markedets skyld, at prisen går den forkerte vej. Snarere er det stigende afgifter, der allerede fra 1. januar 2024 gør både benzin og diesel markant dyrere i Danmark.
Og prisen får endnu et markant hak opad, når EU i 2027 indfører et nyt CO2-kvotesystem. Det vurderer professor Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet i et interview til Børsen.
Den nye kvote vil nemlig slå hårdt ned på salget af diesel og benzin.
LÆS OGSÅ: Jeremy Clarkson deler endnu en trist nyhed
– Man skal tænke sig rigtig godt om, før man går ud og køber en ny fossilbil, for den kan hurtigt blive dyr at køre i og svær at sælge.
– For at kunne sælge benzin til transport, skal selskaberne fremover indløse kvoter, og de kvoter vil der gradvist blive færre og færre af.
– Det vil betyde, at efterspørgslen og prisen på kvoterne vil stige frem mod, at de sidste kvoter bliver solgt i 2042, siger Mogens Fosgerau.
Professoren forventer, at brændstofpriserne vil stige markant de kommende år. Hvor meget, literprisen hopper opad, har han dog ikke et bud på.
Ifølge klimaminister Lars Aagaard (M) er det også regeringens officelle politik, at brændstof skal være dyrere.
I det hele taget skal det være meget mere besværligt at eje en bil. Og det uanset hvad den kører på. Eksempelvis tager Købehavns kommunes had til bilister en ny drejning, når et politisk flertal allerede fra nytår tager et nyt våben i brug. Læs mere om det her.