Bliver vognmanden dรธmt kan det udlรธse Danmarkshistoriens stรธrste bรธde for cabotagekรธrsel.
Det danske transportfirma H. P. Therkelsen er blevet sigtet i en ganske omfattende sag. Anklageskriftet mod det 104 รฅr gamle vognsfirma er ifรธlge fagforeningen 3F 118 sider langt og beskriver mere end 1.200 tilfรฆlde af ulovlig cabotagekรธrsel.
Et tilfรฆlde af cabotagekรธrsel kan udlรธse en bรธde i stรธrrelsesordnen 35.000 kr., skriver Finans.dk, og belรธbet kan i visse tilfรฆlde bรฅde fordobles og tredobles, hvis der er tale om sรฆrligt skรฆrbende omstรฆndigheder.
Af anklageskriftet fremgรฅr det ikke, hvilken straf anklagemyndigheden gรฅr efter at fรฅ H. P. Therkelsen idรธmt.
Der er tale om ulovlig cabotagekรธrsel, hvis lastbiler med udenlandske nummerplader kรธrer rundt med vare i Danmark mere end tre gange i lรธbet af syv dage, fรธr de igen forlader landet.
Direktรธr: En trรฆls sag
Anklagemyndigheden mener, at de to selskaber H. P. Therkelsen GmbH og H. P. Therkelsen A/S har ladet udenlandske lastbiler kรธre ulovligt rundt i Danmark i perioden mellem august og oktober 2019.
โ Det er en trรฆls sag, som vi er kede af, da vi tager afstand fra enhver overtrรฆdelse af reglerne. Men ellers har jeg ikke rigtig nogen kommentarer, sรฅ lรฆnge sagen verserer,ยซ siger Peter Therkelsen, adm. direktรธr i H.P. Therkelsen, til Fagbladet 3F.
Direktรธren er dog meget uenige i antallet af cabotagekรธrsler. Derfor har firmaet nu indbragt sagen for EU-Kommissionen. Her skal man โ ogsรฅ โ tage stilling til, om reglerne er overtrรฅdt.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk