Bilisternes måde at eje biler på ændrer sig med hastige skridt – det er især usikkerhed omkring elbiler, der får billedet til at vende.
Det var engang sådan, at havde man en bil, ejede man den også. Sådan er det langt fra længere.
Og det skyldes især én ting – elbilerne. Eller i hvert fald usikkerheden om hvad de koster. For som det på det nærmeste har været kutyme i år, ændrer priserne på nye elbiler sig hele tiden.
Og nu prøver danske bilister at skærme sig mod den usikkerhed på en ny men alligevel velkendt måde. Privatleasing på helt nye biler har med de meget forskellige priser nemlig fået et markant comeback.
Det er risikoen for at købe en elbil kun for få uger senere at stå med et værditab på flere hundredetusinde kroner, der i stigende grad får danske bilister til at foretrække leasing.
LÆS OGSÅ: Tænketank med fossilpenge i ryggen: “Elbil-ejere betaler 31 kr. pr. liter strøm”
Tendensen ses allerede på markedet for nye biler. I oktober var 22,5 procent af alle nye biler privatleaset. Det viser tal De Danske Bilimportører.
Det er dog også en generel økonomisk usikkerhed og et meget højt renteniveau, der gør det attraktivt at lease. Samtidig lokker flere bilmærker med små månedlige ydelser og udbetalinger.
Hos FDM kan man godt forstå, hvorfor bilisterne nu vælger at lease helt nye biler.
– Med privatleasing er det begrænset, hvor meget du egentlig taber på selve bilen, fordi risikoen ved værditab overføres til forhandleren, siger siger Illyas Dogru, der er forbrugerøkonom hos FDM, til Nordjyske.