Reglen bag minus grønt er egentlig simpel. Alligevel kommer den bag på mange danskere. Og en misforståelse kan koste dyrt.
2.500 kr. og et klip i kørekortet.
Det er konsekvensen ved at gøre over for rødt. Også hvis du som bilist holder for ‘minus-grønt’. Det andre også kalder to-lyssignal, repetitionssignal og spejlsignal.
Alligevel kommer det bag på mange bilister, hvordan de i det hele taget skal forholde sig, når de holder for minusgrønt-signal.
Reglen er ellers meget simpel. For minusgrønt er sådan set en spejling af, hvad den modkørende trafik ser, når bilister holder i venstresving.
LÆS OGSÅ: Kommune kritiseres for griske p-bøder: “Ligeglade det handler om penge”
Når det er gult i et minus-grønt kryds, er det også gult for den modkørende trafik. Det samme gælder, når det er rødt.
Og når det er rødt, må bilister, som allerede er ude i krydset, kører over for ‘minusgrønt’. Altså hvis der er trafik. For så længe der fri bane, behøver du faktisk ikke vente på rødt.
Er der ikke noget lys i signalerne, betyder det, at de modkørende nu kører frem for grønt lys. Og så skal trafikken i venstresvingsbanen selvfølgelig holde tilbage.
Den minusgrønne-trafiksignal kan man i Danmark kun møde i venstresving, hvor kørselsretningerne har forskellige tider med grønt lys.
Stadig i tvivl? I 2018 forklarede kørelærer Martin Dupont på udmærket vis, hvad det egentlig går ud på, når der er grønt uden at være grønt i krydset.