Det tog dem hele 4 dage, at indrømme det. Og det får EasyPark, der står bag Europa største betalingsapp til parkering, også kritik for.
EasyPark er blevet hacket. Angrebet betyder, at selskabets kunder har fået lækket data. EasyPark valgte dog først at fortælle omverden om angrebet 4 dage efter, det var sket.
Det skriver ComputerWorld på baggrund af en meddelelse fra selskabet.
10. december blev EasyPark ramt af et hackerangreb, der blotlagde kundernes data. Men selskabet mener, at der kun er tale om ’ikke-følsomme kundata’
Angrebet betød, at hackere har fået adgang til navne, telefonnumre og email-adresser. Desuden har hackerne fået fat i enklte cifre på de betalingskort, som kunderne har tilknyttet betalingsfunktionen i app’en.
LÆS OGSÅ: Tilbagekalder næsten 100.000 elbiler fordi ejerne er for dumme
EasyPark mener dog ikke, at disse informationer kan bruges til noget. I hvert fald ikke til at gennemfører betalinger.
P-selskabet skriver samtidig i en erklæring på sin hjemmeside, at ’man har truffet alle nødvendige forholdsregler og underrettet myndighederne.
Alligevel skal kunderne ikke forvente meget mere end et ’vi beklager’, som selskabet skriver i et ud af i alt tre punkter om hackerangrebet’.
EasyParks håndtering af situationen vækker da også kritik. Over for Ekstra Bladet lægger cyber-sikkerhedsekspert Leif Jensen ikke skjul på, at han synes, at p-selskabets forklaring ’klinger hult’.
Eksperten anbefaler i øvrigt, at bilisterne sletter deres nuværende konti og opretter nye.