Det kan koste danske elbil-ejere dyrt. Alligevel begår mange af dem samme fejl – nemlig at bremsepedalen være.
Mange ejere af elbiler i Danmark begår den samme fejl, når de ikke bruger bilens bremser ofte nok, men lader bilerne bremse af sig selv.
Et hurtigt kig på de mest populære bilmodeller i Danmark viser, at elbiler og hybrider dominerer salgsstatistikkerne.
Faktisk udgøres top fem over populære biler udelukkende af elbiler herhjemme. Disse biler anvender i høj grad regenerering af energi, hvor det elmotoren fremdriften ryger tilbage i batteriet, til bremse.
Det kan dog gå hårdt udover bilens egentlig bremser. Hverken skiver eller bremseklodser bliver simpelthen brugt npk.
– For dem, der kører i el- eller hybridbil, er det vigtigt jævnligt at bremse ordentligt for at holde de fysiske bremser i god stand,” siger Sofie Tuvinger, salgschef for B2C hos værkstedskæden Vianor.
LÆS OGSÅ: LED-forlygter blænder 8 ud af 10 bilister
Når de fysiske bremser sjældent aktiveres, kan rust og generelt skidt få bremserne til at sætte sig fast. Og sker det først, forøges bremselængden. I de helt grelle tilfælde holder bremserne op med at virke.
For at undgå disse problemer anbefales elbil-ejerne, at de mindst én gang om ugen træder hårdt på bremsen, så de ‘slider’ sig rene igen. På den måde sikre man sig som elbil-ejer også, at bremserne virker, når der faktisk er brug for dem.
Vianor har indsamlet data fra Mobility Sweden, der også findes i Danmark, som viser, at størstedelen af de mest solgte bilmodeller i Sverige i perioden januar til oktober 2024 er enten elbiler eller hybrider.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk