Det kan koste danske elbil-ejere dyrt. Alligevel begår mange af dem samme fejl – nemlig at bremsepedalen være.
Mange ejere af elbiler i Danmark begår den samme fejl, når de ikke bruger bilens bremser ofte nok, men lader bilerne bremse af sig selv.
Et hurtigt kig på de mest populære bilmodeller i Danmark viser, at elbiler og hybrider dominerer salgsstatistikkerne.
Faktisk udgøres top fem over populære biler udelukkende af elbiler herhjemme. Disse biler anvender i høj grad regenerering af energi, hvor det elmotoren fremdriften ryger tilbage i batteriet, til bremse.
Det kan dog gå hårdt udover bilens egentlig bremser. Hverken skiver eller bremseklodser bliver simpelthen brugt npk.
– For dem, der kører i el- eller hybridbil, er det vigtigt jævnligt at bremse ordentligt for at holde de fysiske bremser i god stand,” siger Sofie Tuvinger, salgschef for B2C hos værkstedskæden Vianor.
LÆS OGSÅ: LED-forlygter blænder 8 ud af 10 bilister
Når de fysiske bremser sjældent aktiveres, kan rust og generelt skidt få bremserne til at sætte sig fast. Og sker det først, forøges bremselængden. I de helt grelle tilfælde holder bremserne op med at virke.
For at undgå disse problemer anbefales elbil-ejerne, at de mindst én gang om ugen træder hårdt på bremsen, så de ‘slider’ sig rene igen. På den måde sikre man sig som elbil-ejer også, at bremserne virker, når der faktisk er brug for dem.
Vianor har indsamlet data fra Mobility Sweden, der også findes i Danmark, som viser, at størstedelen af de mest solgte bilmodeller i Sverige i perioden januar til oktober 2024 er enten elbiler eller hybrider.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!