2023 var ikke Fisker Inc.’s år. Mærket med danske Henrik Fisker i spidsen måtte flere gange nedjusterer forventningerne. Alligevel steg mærkets værdi på børsen i de sidste dage af 2023.
Henrik Fisker drømmer om, at hans Fisker Inc. i 2027 vil bygge 1 million biler om året. Men i 2023 var mærket kun halvt så stort som Ferrari, i hvert fald målt i antallet af biler.
Fisker nåede kun at levere 4.700 elbiler sidste år, mens mærket fra Maranello leverer op mod 10.000 biler årligt.
Siden salget begyndte i juli sidste år, er det lykkedes Fisker Inc. at levere 4.700 biler. Dette blev oplyst af mærket selv i en fondsbørsmeddelse dateret den 29. december.
Overraskende nok fik dette Fiskers aktiekurs til at stige med 10 procent samme dag. Ifølge Reuters, var Fiskers aktiekurs imidlertid stadig faldet med 79 procent i værdi i løbet af året i slutningen af december.
LÆS OGSÅ: Her er alle de nye regler som rammer bilisterne i 2024
Henrik Fisker kaster tilsyneladende ikke håndklædet i ringen af den grund. Faktisk har direktøren udtalt, at planen er at fortsætte væksten i det nye år.
For at nå dette mål har Fisker bl.a. været nødt til at sænke priserne, herunder i Danmark, hvor mærkets hidtil eneste model, Ocean One, i oktober faldt med næsten 78.000 kroner for den dyreste model.
Samtidig er prisen på de andre modeller steget, både i Danmark og i udlandet. Læs mere om det her.