En ny EU-lov vil snart give bilproducenterne mulighed for at ødelægge alt konkurrence på serviceområdet, mener Dansk BilBrancheråd.
Dansk Bilbrancheråd, DBR, der repræsenterer en række frie værksteder i Danmark, frygter en ny EU-lovgivning. Loven, der er døbt SERMI, træder i kraft 1. august år.
SERMI, der er en forkortelse for Security Related Repair & Maintanance, giver i første omgang bilproducenterne mulighed for at værne om oplysninger, der er forbundet med reparationer på og omkring en bils sikkerhedsrelaterede systemer.
Det skriver Motormagasinet.
Formålet med loven er officelt, at gøre det sværere at stjæle biler sådan helt generelt. Men hos Dansk Bilbrancheråd frygter man, at bilproducenterne vil misbruge lovgivningen til at kvæle konkurrencen fra de frie værksteder.
Ifølge Dansk Bilbrancheråd er det nemlig op til bilmærkerne selv, hvad de vil omfatte af den nye EU-regler.
– Det er i det hele taget kritisabelt, at en lovgivning, der skulle beskytte forbrugeren, ender med at koste dem dyrt, hvis den frie konkurrence bliver indskrænket, siger direktør i DBR Erik S. Rasmussen.
Det er især det, at SEMRI kræver certificering af både værksted og den enkelte mekaniker, der vækker bekymring hos DBR.
Men hos DI Bilbranchen, der organiserer de danske mærkeværksteder, er man ikke bekymret for den nye lovgivning. Direktør Thomas Møller Sørensen fortæller til Motormagasinet, at der blot er tale om en formsag for de frie værksteder.
Til gengæld, mener Thomas Møller Sørensen, sætter den nye lovgivning en kæp i hjulet hos de mekanikere og værksteder som bevidst ønsker at snyde. Eksempelvis kloning af biler.